Tiempo en movimiento  33 minutos

Fecha de realización julio 2019

0,6
1,1

preto de Rodés, Catalunya (España)

Roní és un poble del terme municipal de Rialp, a la comarca del Pallars Sobirà. Pertanyia al terme primigeni de Rialp.

Està situat a 1.080,9 metres d'altitud, en una petita elevació que és el final d'una carena que baixa del sud-est, el cim de la qual és la muntanya de Santa Fe. Domina la riba esquerra de la Noguera Pallaresa, aigua avall de la confluència amb el Romadriu. És a l'extrem de ponent de la Costa de la Sola de la Sabata.

El poble s'ha modernitzat recentment, atesa la seva proximitat a les pistes d'esquí de Port-Ainé.

Roní té l'església de Sant Cristòfol, així com el petit santuari de Sant Miquel de Roní.

El poble és arraïmat en un coster, a l'extrem d'una petita carena, amb una diferència de 50 metres d'altitud entre les cases més baixes i les més altes. Estan organitzades pràcticament a partir d'un sol carrer central, el Carrer Major, amb una plaça al bell mig. L'església de Sant Cristòfol i el cementiri parroquial són a l'extrem nord-est del poble.

Roní no disposa de cap mena de mitjà de transport col·lectiu públic. S'hi accedeix per una pista rural asfaltada de 4,8 km. de recorregut, la Carretera de Roní, que arrenca del punt quilomètric 133,8 de la carretera C-13, a prop i al nord-est d'on la carretera passa de la riba dreta a l'esquerra de la Noguera Pallaresa, al costat nord-est dels Xalets dels Notaris. Roní és a 6,7 quilòmetres del seu cap municipal, la vila de Rialp.