Tempo  4 horas 29 minutos

Fecha de realización abril 2021

2,1
4,2

preto de Figaró, Catalunya (España)

Activitat realitzada amb l'Elena, la Dolors i en Joan.

Variada i entretinguda circular que sortint des del Figaró ens portarà a conèixer unes muntanyes on s'amaguen belles raconades com els gorgs de la riera de Valcàrquera, l'ermita romànica de Sant Pere de Vallcàrquera, l'entorn de l'Escola de Natura de la Rectoria de Vallcàrquera , el mas de Can Plans o l'oratori de Nostra Senyora del Carme.

La ruta que transita en gran part del recorregut per pistes i senders, no presenta dificultats tècniques, però cal tenir present, sobretot per persones no acostumades als corriols, que hi ha un parell de punts on cal anar amb compte:

- El primer és d'orientació per seguir el sender marcat amb com "Fita de corriol que continua per la dreta". Per culpa d'alguns arbres caiguts i l'erosió del terreny, el sender s'ha desdibuixat al principi.
A més a més per l'esquerra surt un corriol força marcat que ens portaria a les Coves del Vinyet i ens retornaria a la pista que ens durà a la Cova del Carme; al final ens tornaria a la ruta però faríem un quilòmetre més.

-El segon punt on cal vigilar és en el darrer tram d'aquest corriol que enllaça amb la pista, és una baixada desfeta i en fort pendent.

Vallcàrquera:
"La vall de Vallcàrquera és una vall de gran valor paisatgístic inclosa al vessant ponentí Parc Natural del Montseny. A Vallcàrquera hi ha un dels bressols del municipi, l'església romànica de Sant Pere de Vallcàrquera, ampliada i modificada el segle XVII. La riera de Vallcàrquera solca el fons de la vall i presenta un bosc de ribera molt ben conservat i una gran qualitat ecològica. La riera, localment coneguda com la Riereta, desguassa al riu Congost."
Més informació: https://www.figaro-montmany.cat/municipi/150-llocs-dinteres/patrimoni-natural/vallcarquera/

Quan siguem a la Creu de Can Plans, gaudirem d'unes magnífiques vistes de la vall del Congost amb la plana de les Franqueses i Granollers, la Garriga, el Figaró als nostres peus; al nostre davant tindrem Sant Llorenç de Munt, Sant Sadurní de Gallifa, Puiggraciós, Cingles de Bertí...

No podem deixar de banda la visita a les coves de Can Plans o a la del Carme.
A la zona n'hi ha un munt de coves, la majoria de les cavitats són antigues explotacions mineres datades a finals del s. XIX i principis del s. XX de les quals s'extreia ferro, baritina o roca calcària.

Cova de Can Plans o de l'Home mort.
Si decidim endinsar-nos a la Cova de Can Plans o de l'Home mort, cal anar amb compte, i millor amb material adequat. Té tres entrades de diferents dimensions que donen accés a la cavitat d'uns 15 metres d'ample i 1,5 metres d'altura.
La roca calcària de les parets està força esquerdada i es desprèn amb facilitat.

La Cova de Nostra Senyora del Carme.
La cavitat de l'antiga mina està tancada amb una reixa i es pot observar a les parets el mineral de barita i, a terra, les restes de l'oratori dedicat a la Verge del Carme. L'indret és força curiós, molt humit i ombrívol. El sender i l'entorn es veuen arranjats amb les baranes i dos bancs de ciment. Pel que hem llegit allà per la dècada dels cinquanta s'hi feia un aplec.

Creu de Can Plans

Can Plans

Mirador

El Figaró al Doctor Jordi Sans

Font de Casa Antich

Zona d'aparcaments

Font de Ca l'Andreu

Escales Carrer Mosèn Jacint Verdaguer

Gorgs de la riera de Vallcàrquera

Els arbres de la Riera de Vallcàrquera

Indicador PR-C 33 / PR-C 213

Indicador Cal Mestre

La Rectoria de Vallcàrquera

Aparcament amb cadena de l'Escola de Natura

Camí a Sant Cristòfol de Monteugues

Cova del home Mort o de Can Plans

Bassa de Can Plans amb el Tagamanent al fons

Sender

Indicador de la Bassa Can Plans

Fita entrada al corriol que continua per la dreta