Fecha de subida 3 de octubre de 2018

Fecha de realización octubre 2018

2,6
5,2

preto de La Posterie, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

[Català / Français (bientôt disponible)]

Ascensió al punt culminant del massís del Devoluy, un cim molt estètic i ben visible, i amb una ruta normal que tot i no presentar masses complicacions exigeix anar alerta. A més a més, de pujada, farem una variant molt entretinguda que es coneix com la via de les chatières, que ens farà pujar grimpant passos molt estrets per dins d'una xemeneia amb blocs empotrats.

Comencem des de l'aparcament seguint un sender ben clar que ens durà a la base de la Grande Tête i el circ que forma amb el Petit Obiou. Només el Pas du Vallon resulta una mica més aeri. Encarats ara a les muralles, anirem a buscar el pas de l'Epaule entre Petit Obiou i Grande Tête, pujant per una forta pendent amb un corriol fent ziza-zagues. El corriol es va tornant cada vegada més rocós fins arribar just sota l'Épaule, on arribarem remuntant per petits esglaons rocosos i fent servir les mans. És un tram bastant dret però no arriba a ser una grimpada contínua ni del tot vertical. Senzillament cal anar buscant els millors passos (i marques de pintura).

Des de l'Épaule comencem a pujar encarats al mur de la Grande Tête, i quan el camí comença a planejar cap a l'esquerra anirem cap a la dreta a buscar la Voie des Chatieres, per un altre corriol fitat. Com a referència, podem prendre una bretxa que es veu a la primera muralla rocosa, doncs passarem per dins d'aquesta i des de dins remuntarem un petit mur fins a dalt d'aquesta primera muralla. Resseguirem ara una zona rocosa pujant cap al següent mur, i passant prop de la curiosa formació rocosa de l'Oeil. Resseguirem per sota el mur en direcció nord per anar a buscar la xemeneia que haurem de remuntar. Si ens passem de llarg la xemeneia arribarem a un tallat ben vertical cap a la cara nord, només cal fer mitja volta i fixar-nos en la xemeneia que té el bloc empotrat a sota. Per remuntar la xemeneia caldrà fer passos de grimpada, majoritàriament II i III, però com són bastant encaixats i estrets no tenim gaire perill de caure. De fet, són tan estrets, que segurament haurem d'anar passant la motxilla primer i després nosaltres. Acabada la xemeneia, sortirem directament a l'avantcim i pla fins al cim de la Grande Tête.

La baixada la fem per la via normal, molt més senzilla però també amb algun tram aeri on no val badar. Desfem amb compte el tram sota l'Épaule que havíem pujat prèviament, i abans de seguir cap a la tartera farem una petita desviació per entrar a la cova (grotte) del Petit Obiou. Quan entrem, a mà esquerra, trobem una curta baixada que ens porta fins un mur de gel. Després d'aquesta visita, seguim amb el descens desfent el camí fet de pujada, excepte un tram on un corriol es desvia cap a la dreta per la tartera, i ofereix una drecera per fer el descens més ràpid.