5,9

preto de Cànoves i Samalús, Catalunya (España)

Finalitzada la construcció de l'Embassament de Vallforners, en el terme municipal de Cànoves i Samalús, el 1989 foren tancades les comportes de la presa a fi que el pantà comencés a recollir les aigües que cauen a l'embut muntanyenc, que té una superfície de 12,5 Km2, i que està format per un cinyell de muntanyes, de turons i serrats des del Pla de la Calma a l'obaga d'en Cuch, entre els quals hi ha Roca Centella, el Mojó, el Turó Monner, el Puig del Sui (el punt culminant amb 1322 m. d'altitud), el Turó d'en Cuch (en el que confronten els termes de Cànoves, Tagamanent, Montseny i Sant Pere de Vilamajor), i la colada i la serra dels Vallestrins.
L'embassament té una superfície inundable de 112.400 m2, la capacitat total és de 2,156.600 m3 i la longitud de les aigües embassades, des de la presa a la cua de l'embassament, és de 1.100 metres. La presa té una longitud de 160m, una alçària màxima de 61,50 m i 10 m d'amplada en el coronament, amb un nucli impermeable d'argila, amb filtres i l'escullera de protecció formada per un talús, aigües amunt, de material granular, en proporció de 2,5 m. de longitud per cada metre d'alçària i un altre talús, aigües avall, en proporció de 2:1.
Seguim el camí per el torrent d'en Cuc fins arrivar al Castanyer de Can Cuc. o Castanyer Gros de la Casa del Bosc (Castanea sativa) és un arbre monumental situat a l'indret de la Baga d'en Cuc (a 780 metres sobre el nivell del mar), sent l'arbre més gruixut de tot Catalunya (11,7 metres de perímetre).
Seguim el camí de pujada fins al cim del Sui, abans però podrem visitar el Pou de glaç d'en Vesa i d'en Cuc.

El pou d'en Vesa, ara en desús, és un pou de glaç circular de grans dimensions i que, malgrat no està cobert, es troba en molt bon estat de conservació. Antigament, s'hi emmagatzemava neu i gel de la muntanya per ser transportat a la plana en èpoques de calor.
El Pou d'en Vesa és conegut també com a "Pou del Diable". S'acostava l'hivern i no hi havia temps per poder fer un pou i emmagatzemar-hi el gel. Per no perdre la "collita" d'aquell any, l'antic propietari de can Vesa demanà al diable que n'hi construís un en tan sols una nit. Així ho féu. Per això el Pou d'en Vesa també es coneix com a "Pou del Diable". Però és clar que tot té un preu i periòdicament el diable atreia ovelles, vaques i fins i tot persones a dins el pou i les devorava.
Finalment arrivem al cim del Sui (1.318 metres d'alçada).
Des d'aquí agafem el camí direcció al Pla de la Calma per baixar cap al punt d'origen de la ruta.
Passem per la Masia de Vallforners és un antic casal, el barri del qual és envoltat i tancat per un vallat de tipus modernista. Documentat el 1009 quan els comtes Ramon Borell i Ermesenda lliuraren la meitat del seu domini aloidal als vescomtes Ramon Folc i Ermessenda.
Finalment arrivem de nou al Pantà de Vallforners i baixem fins a l'aparcament seguint la riera de Cànoves.