Fecha de subida 7 de julio de 2018

Fecha de realización julio 2018

7,2

preto de Girbeta, Aragón (España)

[CA] Montsec d'Ares. 2 De la Clua a l’estació de Cellers

Magnífic recorregut en bicicleta que discorre pel vessant obac del Montsec d'Ares, entre la Noguera Pallaresa i la Noguera Ribagorçana seguint, primer, l’anomenada Feixa i, després, rodejant la serra d’Alsamora. L’itinerari s’ha dividit en dues etapes aprofitant la disponibilitat d’allotjament rural a la Clua; amb tot, es poden fer plantejaments diversos a partir de les ofertes a Cellers (hotel), Guàrdia de Tremp (alberg de joventut), etc. La ruta permet visitar enclavaments històrics en un entorn imponent i harmoniós. Es pot aprofitar l’estada per visitar altres indrets interessants d’aquestes contrades, entre els quals destaca el formidable congost de Mont-rebei i el castell de Mur. Pistes de terra en estat bo, amb trams irregulars, entre l’estació de Cellers i Moror i entre la Torre d’Amargós i la Clua. Tot i que bona part del recorregut està asfaltat, si s’utilitzen bicicletes de carretera les cobertes gravades esdevindran imprescindibles a les pistes de terra.
Ruta senyalitzada.

0,00 km (702 m). La Clua. Inici de la segona etapa. Es continua endavant en direcció a ponent per la pista asfaltada, ara en franc descens, fins a tocar de la Noguera Ribagorçana.

3,18 km (532 m). Es desemboca a la carretera d’Alsamora al Pont de Montanyana. Cal girar a l'esquerra (S) mantenint l’aigua de l’embassament de Canelles a mà dreta. Magnífiques vistes sobre l’entorn on destaquen els penya-segats i, a l’altra banda del riu embassat, la torre medieval del castell de Girbeta i l’ermita romànica de la Mare de Déu del Congost.

4,40 km (546 m). Accés a l’espai de la Masieta. Cal seguir recte, cap a la dreta, per visitar el punt d’acolliment, informació i sortida des d’on s’accedeix a peu a l’extraordinari congost de Mont-rebei (4,80 km, 536 m; aigua i servei de bar). Tot i que la seva visita ha de ser objecte d’una sortida expressa, des d’aquí s’endevinen les dimensions i la salvatgia del pas de riu més espectacular de les terres catalanes; una reserva natural de gran vàlua gestionada per la Fundació Catalunya-La Pedrera. Cal tornar a la carretera i seguir-la ara a la dreta (S) per pujar a Alsamora seguint la vall de Juriana.

9,80 km (872 m). Alsamora, poblet singular, gairebé deshabitat, gaudeix de la torre de guaita més ben conservada de la zona. La visita és obligada. Es continua seguint la carretera, pujant tot resseguint el barranc de la Maçana fins al coll de Fabregada (11,10 km, 944 m), on es deixa, a la dreta (S), la pista que du a Àger travessant la serra del Montsec pel coll d’Ares. S’inicia un suau descens. Al km 11,51 (937 m) hi ha l’accés a la bonica ermita romànica de la Mare de Déu de Fabregada, que es visita.

13,10 km (896 m). Sant Esteve de la Sarga, capital del municipi. Aquí es retroba el traçat de la primera etapa de la ruta, que se seguirà fins passat Beniure. Es continua carretera enllà, es passa el llogarret de Beniure (15,00 km, 854 m) i el revolt del torrent de Beniure. La carretera, fins ara en baixada, inicia una remuntada suau i gira totalment a llevant. Aquí cal parar compte a la següent desviació.

16,26 km (858 m). Trencall a la dreta, pista de terra que cal agafar per baixar suaument a la vall. Es deixa una desviació a la dreta que apareix als pocs metres i es desemboca al camí Vell de Moror a Sant Esteve (16,77 km, 827 m), on es retroba el traçat del GR 1-4. Es torça a l’esquerra (E) seguint la pista. Després de creuar la barrancada de la Mulla la pista gira al S; es perfila un segon torrent i s’arriba a una esplanada on es deixa una desviació a la dreta que no es pren (20,73 km, 693 m) però que permetria l’accés al jaciment de Sant Martí de les Tombetes (765 m), llogarret abandonat a finals de l'edat mitjana que conserva un interessant conjunt d’estructures constructives i de tombes excavades a la roca. Se segueix la pista principal.

21,18 km (732 m). Trencall senyalitzat on es retroba l’itinerari de la primera etapa, que des d’aquí pujava a Moror. Ara es gira a la dreta (S) i es desfà el camí conegut.

28,76 km (378 m). Estació de tren de Cellers-Llimiana, final del recorregut de la segona etapa i de la ruta.

Més informació

[ES] Montsec d'Ares. 2 Desde la Clua hasta la estación de Cellers

Magnífico recorrido en bicicleta que discurre por la vertiente umbría del Montsec d'Ares, entre la Noguera Pallaresa y la Noguera Ribagorçana siguiendo, primero, la denominada Feixa i rodeando, después, la sierra de Alsamora. El itinerario se ha dividido en dos etapas aprovechando la disponibilidad de alojamiento rural en la Clua; con todo, se pueden pensar planteamientos diferentes a partir de las ofertas existentes en Cellers (hotel), Guardia de Tremp (albergue de juventud), etc. La ruta permite visitar enclaves históricos en un entorno imponente y armonioso. Se puede aprovechar la estancia para visitar otros lugares interesantes de esta región, entre los que destaca el formidable desfiladero de Mont-rebei y el castillo de Mur. Pistas de tierra en estado de bueno a irregular entre la estación de Cellers i Moror i entre La Torre d’Amargós i La Clua. Aunque buena parte del recorrido está asfaltado, si se utilizan bicicletas de carretera las cubiertas grabadas resultarán imprescindibles en las pistas de tierra.
Ruta señalizada.

0,00 km (702 m). La Clua. Inicio de la segunda etapa. Se sigue adelante en dirección a poniente por la pista asfaltada, ahora en franco descenso, hasta tocar la Noguera Ribagorçana.

3,18 km (532 m). Se llega a la carretera de Alsamora a El Pont de Montanyana. Hay que girar a la izquierda (S) manteniendo el agua del embalse de Canelles a mano derecha. Magníficas vistas sobre el entorno donde destacan los acantilados y, al otro lado del río embalsado, la torre medieval del castillo de Girbeta y la ermita románica de la Mare de Déu del Congost.

4,40 km (546 m). Acceso al espacio de la Masieta. Hay que seguir recto, hacia la derecha, para visitar el punto de acogida, información y salida desde donde se accede a pie al extraordinario desfiladero de Mont-rebei (4,80 km, 536 m; agua y servicio de bar). Aunque su visita debe ser objeto de una salida expresa, desde aquí se adivinan las dimensiones y el salvajismo del paso de río más espectacular de las tierras catalanas; una reserva natural de gran valía gestionada por la Fundación Catalunya-La Pedrera. Hay que volver a la carretera y seguirla ahora a la derecha (S) para subir a Alsamora siguiendo el valle de Juriana.

9,80 km (872 m). Alsamora, pueblecito singular, casi deshabitado, disfruta de la torre de vigilancia mejor conservada de la zona. La visita es obligada. Se continúa siguiendo la carretera, subiendo el valle de la Maçana hasta el cuello de Fabregada (11,10 km, 944 m), donde se deja, a la derecha (S), la pista que lleva a Àger atravesando la sierra del Montsec por el cuello de Ares. Se inicia un suave descenso. En el km 11,51 (937 m) se encuentra el acceso a la bonita ermita románica de la Virgen de Fabregada, que se visita.

13,10 km (896 m). Sant Esteve de la Sarga, capital del municipio. Aquí se reencuentra el trazado de la primera etapa de la ruta, que se seguirá hasta pasado Beniure. Se continúa por la carretera, se pasa la aldea de Beniure (15,00 km, 854 m) y la curva del torrente de Beniure. La carretera, hasta ahora en bajada, inicia una remontada suave y gira totalmente a levante. Aquí hay que tener cuidado con la siguiente desviación.

16,26 km (858 m). Desvío a la derecha, pista de tierra que hay que tomar para bajar suavemente al valle. Se deja un desvío a la derecha que aparece a los pocos metros y se desemboca en el Camí Vell de Moror a Sant Esteve (16,77 km, 827 m), donde se reencuentra el trazado del GR 1-4. Se tuerce a la izquierda (E) siguiendo la pista. Después de cruzar el barranco de la Mulla la pista gira al S; se perfila un segundo torrente y se llega a una explanada donde se deja un desvío a la derecha que no se toma (20,73 km, 693 m) pero que permitiría el acceso al yacimiento de Sant Martí de les Tombetes (765 m), aldea abandonada a finales de la edad media que conserva un interesante conjunto de estructuras constructivas y de tumbas excavadas en la roca. Se sigue la pista principal.

21,18 km (732 m). Desvío señalizado donde se reencuentra el itinerario de la primera etapa, que desde aquí subía a Moror. Ahora se gira a la derecha (S) y se deshace el camino conocido.

28,76 km (378 m). Estación de tren de Cellers-Llimiana, final del recorrido de la segunda etapa y de la ruta.

Más información

Font: Generalitat de Catalunya, 30/07/2018

Sant Esteve de la Sarga

La Clua

La Masieta. Àrea d'acolliment

Alsamora

Al Pont de Montanyana

Mare de Déu de Fabregada

Cap a Àger pel coll d'Ares