4,0
7,9

preto de Central, Catalunya (España)

Bonica travessa d'una jornada per la Vall de Filià fins al cim del Pic de Llena. Una vall preciosa malgrat els restes de l'intent fracassat d'estació d'esquí de La Vall Fosca que ha deixat abandonat torres de telecadires i telefèrics i moviments de terres.
Pugem per la pista que surt de Capdella. Aquesta comença amb orientació est i es deixa pujar bé (un 4x4 ajudarà a creuar millor algunes plaques de neu/gel) fins que es posa a la vessant nord, on ja a 1700-1800m no podem avançar més i aparquem els cotxes.
Els primers 4km, ja amb esquís als peus, són per sobre la pista fins a la Cabana de Filià. Allí ja veiem les restes de l'estació fantasma. Pugem per una pista d'esquí deserta, sota la línia del telecadira. Allí tenim el punt de decisió; si pugem pel llom directe al cim o seguim pel fons de vall fins el Port de Filià per guanyar el cim per la carena. Nosaltres vam decidir anar pel llom després de valorar el butlletí d'allaus, l'estat de la neu, l'inclinació, l'orientació, el grup i si el material que duiem en permetria adaptar-nos a possibles sorpreses. Si algú fa la ruta, insistiria en que valorés les opcions.
La pujada final hi vam trobar una crosta dura i vam utilitzar les ganivetes i els últims metres, més verticals, vàrem traçar una escala caminant.
Vam decidir baixar per la canal est per trobar-hi la neu més transformada i gaudir d'uns girs genials en bona pendent.
Després la canal ve un tram amb túmuls, vam sortejar-los sempre amb tendència a la dreta per evitar una remada posterior alhora que intentàvem treure quatre girs bons més.
De nou als pletius, tornem al cotxe per la mateixa pista per on hem començat la jornada.