Fecha de subida 6 de junio de 2019

Fecha de realización junio 2019

-2 m
5,7

preto de Hoogersmilde, Drenthe (Nederland)

Begin: Bushalte Schultestraat Hoogersmilde (of Buurtbus aan de Drostenstraat via Beilen) Eind: NS Station Assen

Oranje en militairen
De Nederlandse Tram Maatschappij legde de lijn aan tussen Hoogersmilde en Assen. Daar is bijzonder weinig aan, want het ding liep langs de ellenlange Hoofdvaart. We lopen spannender en lopen eerst langs de Hoofdvaart richting Oranjekanaal, dat we over een stukje gaan volgen.
Het kanaal is langer dan je denkt, want het loopt door tot Emmen, waar we eerder langs gelopen zijn. Dit kanaal is wel een “Willemskanaal” en heet daarom ook Oranjekanaal. Veel gebruikt is het niet en heropening is een kostbare aangelegenheid. De bootjes moeten dus op de Hoofdvaart blijven.
Na een paar kilometer komen we in het dorp Oranje. Hier stond de aardappelzetmeelfabriek van Avebe. Hennie van der Most kocht destijds het terrein met de gebouwen op, en wilde er een overdekt speeldorp van maken met aanpalend vakantie kampeerdorp. Het is allemaal niet gelukt. Zelfs huisvesting tbv vluchtelingen is niet van de grond gekomen. Op dit moment wordt weer gezocht naar een nieuwe bestemming voor het terrein.
We lopen door naar Diependal. Het was een vloeiveldcomplex voor de zetmeelfabriek en is gelukkig voor de natuur behouden. Via een 160m lange tunnel kun je naar een vogelhut waar je over het meer kunt kijken. Door de grote droogte staat er weinig water en veel riet.
We lopen om het complex heen en wandelen langs bosstroken. Je kunt hier een pre-historische veenbrug bezoeken. Het waren eigenlijk knuppelwegen om door het nagenoeg ondoordringbare veengebied te komen.
We lopen verder noordwaarts langs een enorm schietterrein “Witterhaar” genaamd. Als we Het Dagblad van Het Noorden mogen geloven worden hier jaarlijks 850,000 schoten gelost van ’s morgens 7:00 tot ’s avonds 23:00 uur. De bewoners zijn er niet blij mee, maar veel woont hier niet. Aan de andere kant ligt het Asser TT-motorcircuit. Tijdens de races eind juni, zullen de militairen hun gemak wel houden.
De Hoofdvaart buigt naar het oosten en vertakt naar de Willemsvaart (richting Groningen) en naar Assen. In Assen loopt het kanaal noordelijk van het centrum, terwijl De Vaart dood loopt in het Asser hart. Aan die vaart vind je een enorm militair complex: Johan Willem Friso Kazerne met zijn gelijknamige muziekkapel. Inmiddels is hier ook een museum gevestigd: Stoottroepen museum als eerbetoon aan al die mannen (stoters) die voor ons zijn gesneuveld.
Daar waar de Vaart doodloopt, begint het hart van Assen met het Drents Museum, het Provinciehuis en een klein maar gezellig stadshart. Assen kent tenslotte maar 70,000 inwoners en is daarmee de kleinste provinciale hoofdstad van Nederland.

De sluizen werken hier niet meer
Een oorlogsheld
Hier was een pretpark. Nu dicht.
Als het open is, kun je door een lange tunnel naar de uitkijkpost
Na de storm op 4 juni 2019
Foto uit de Website
Ze zijn er nog die paddenstoelen
Een afgeschermd schietterrein
Een museum van de stoottroepen tegenwoordig