Tempo  8 horas 13 minutos

Fecha de subida 31 de octubre de 2019

Fecha de realización agosto 2011

6,7

preto de Lugo, Galicia (España)

Etapa 9a ... dia 22 d'Agost: L'etapa d'avui és una etapa curta però amb massa recorregut sobre asfalt, fins San Roman de Retorta, es camina gairebé tot per carretera local, excepte alguns curts trams que es busca el tram ocasional de camí dins alguna arbreda o bosc, fent una mica més amable el caminar. La resta del camí transcorre per pistes forestals algunes protegides per frondós boscatge. Com a anècdota (desgraciada), al pas per Bacurín, davant del grup, una pelegrina va petir una desafortunada relliscada amb possible fractura a la qual es va atendre mentre arribava l'ambulància. Hem de donar les més efusives gràcies a una simpàtica vilatana que va proporcionar unes mantes per tapar a l'accidentada i després ens va convidar a un contundent esmorzar rural a casa seva.
Després d’un dia de relax al que s'han carregat les piles, s'afronta una altra etapa del Camí, sortint del recinte emmurallat per la porta de Santiago, deixant la Catedral a la nostre esquena. Es creua la ronda del Carme i per un túnel, la carretera N-VI, desembocant en el pont d'origen romà, Ponte Vella. Creuem per aquest pont el riu Miño i seguim a la dreta el carrer Fermín Rivera, en paral·lel al riu i al costat d'unes instal·lacions esportives. Ens anem allunyant del Miño i definitivament de Lugo.
Un cop travessada la nacional N-540 per un pas inferior i un tram més endavant la carretera LU-232 prenem la carretera local LU-2901 que tenim davant i que seguim fins a San Roman Da Retorta. Passant pels llogarets de Seoane amb la seva església parroquial a escassos metres de la carretera, Carrigueiros, amb el seu conegut pazo Casa Grande de Carrigueiros, San Vicente do Burgo amb la seva església barroca del XVIII, que bé mereix una visita. Bacurín (i la santa dona que ens va donar d'esmorzar), o Paso i Hospital, llocs de la parròquia lucense de San Pedro de Mera.
A Sant Romà de Retorta, destaca un mil·liari romà, darrere de la localitat, rèplica del que es va trobar i que indicava la famosa calçada romana que a partir d'ara seguirem. Passem l'església romànica del XII fins arribar al centre del llogarret, amb un bar i venda d'alguns queviures, on ens vam prendre un cafè "amb gotes".
Passada la rèplica del mil·liari, deixem la carretera local LU-2901 per avançar per la Via Romana i encara que amb més trams de terra que d'asfalt, aquest segueix present.
Seguim passant per alguns llogarets com O Burgo d'Negral, Villacarpide i O Pacio, amb la seva església parroquial de Santa Maria i el seu creuer de 1876, abans d'arribar a Ferreira, on es troba el petit pont romà d'un sol arc sobre el riu del mateix nom .
Es pernocta al privat Albergue Ponte Ferreira...i demà, més !!

________________________________________________________________________________________

Etapa 9ª... día 22 de Agosto: La etapa de hoy es una etapa corta pero con demasiado recorrido sobre asfalto, hasta San Roman de Retorta, se camina casi todo por carretera local, excepto algunos cortos tramos que se busca algún trecho ocasional de camino dentro de alguna arboleda o bosque, haciendo un poco más ameno el caminar. El resto del camino transcurre por pistas forestales algunas arropadas por frondoso boscaje. Como anécdota (desgraciada), al paso por Bacurín, delante del grupo, una peregrina tubo un desafortunado resbalón con posible fractura a la que se atendió mientras llegaba la ambulancia. Tenemos que dar las más efusivas gracias a una simpática aldeana que proporcionó unas mantas para tapar a la accidentada y luego nos convidó a un contundente desayuno rural en su casa.
Después se un día de relax en el que se han cargado las pilas, se afronta otra etapa del Camino, saliendo del recinto amurallado por la puerta de Santiago, dejando la Catedral a nuestras espaldas. Se cruza la ronda del Carmen y por un túnel, la carretera N-VI, desembocando en el puente de origen romano, Ponte Vella. Cruzamos por dicho puente el río Miño y seguimos a la derecha la calle Fermín Rivera, en paralelo al río y junto a unas instalaciones deportivas. Nos vamos alejando del Miño y definitivamente de Lugo.
Una vez atravesada la nacional N-540 por un paso inferior i un tramo más adelante la carretera LU-232 tomando la carretera local LU-2901 que tenemos delante y que seguimos hasta San Román Da Retorta. Pasando por las aldeas de Seoane con su iglesia parroquial a escasos metros de la carretera, Carrigueiros, con su conocido pazo Casa Grande de Carrigueiros, San Vicente do Burgo con su iglesia barroca del XVIII, que bien merece una visita. Bacurín (y la santa mujer que nos dio de desayunar), O Paso y Hospital, lugares de la parroquia lucense de San Pedro de Mera.
En San Román de Retorta, destaca un miliario romano, detrás de la localidad, réplica del que se encontró y que indicaba la famosa calzada romana que a partir de ahora seguiremos. Pasamos la iglesia románica del XII y llegamos hasta el centro de la parroquia, con un bar y venta de algunos comestibles, donde nos tomamos un café “con gotas”.
Pasada la réplica del miliario, dejamos la carretera local LU-2901 para avanzar por la Vía Romana y aunque con más tramos de tierra que de asfalto, éste sigue presente.
Seguimos pasando por algunas aldeas como O Burgo de Negral, Villacarpide y O Pacio, con su iglesia parroquial de Santa María y su crucero de 1876, antes de llegar a Ferreira, donde se encuentra el pequeño puente romano de un solo arco sobre el río homónimo.
Se pernocta en el Albergue privado Ponte Ferreira…y mañana, más!!

Capilla de San Lázaro Da Ponte

Iglesia de San Miguel y Pazo de Bacurín

O Hospital

San Pedro de Abaixo

entrando en el Concello de Guntin (Retorta)