Fecha de subida 1 de agosto de 2016

Fecha de realización julio 2016

2,7
5,5

preto de Sant Feliu de Guíxols, Catalunya (España)

Iniciem aquesta excursió des de el pàrquing que hi entre el Pavelló Municipal d'esports "La Cochera" i el Auditori Municipal "Narcís Masferrer".
El terme Costa Brava, fou publicat inicialment al diari La Veu de Catalunya el 12 de setembre de 1908 pel poeta i escriptor Ferran Agulló fent al·lusió a les cales i els pobles del Mediterrani situats en el litoral que va des de la desembocadura del riu Tordera, a Blanes, fins a Portbou, a la frontera amb França. (extret de la Viquipédia)
Una primera part per asfalt, però no digna d'interès ja que puja a l'ermita de Sant Elm coneguda per ser des de el lloc en que es va batejar a aquesta part de la costa Catalana.
La pista que vorejava els cingles, avui romana asfaltat pero no manca d'interès ja que seguim els cingles de la costa amb interesants panoràmiques.
Després segueix un llarg tram de senders i camins fins fer cap a la urbanització La Casa Nova on, un altre cop per sol dur, seguirem ja fins la fi el GR 92 per la vora del barranc de les Comes deixant a banda i banda un bon nombre de interessants i antics masos.
parquing

APARCAMENT

Es situat vora el Monestir de Porta Ferrada les restes són d'etil romànic. Continuem pel carrer Callao, Plaça del Monestir i Avinguda Juli Garreta fins fer cap al passeig de la platja.
Praia

RACO DE GARBI

Així es denomina aquesta part de la platja de Sant Feliu de Guíxols.

CAMI

Durant la pujada, s'agafen senderos pel mig dels pins i escaletes que escurcen les voltes del tram d'asfalt.

PR®-C101

encara que s'inicia dins la població, les primeres marques i pals d'indicació els trobem vora l'ermita de Sant Elm
panoramica

ERMITA SANT ELM

És una petita capella de planta rectangular amb teulada a dos vessants construïda damunt d'una fortificació. La façana de gran senzillesa té una porta central amb alguns esglaons, presidida per dues finestres i un escut de Sant Feliu de Guíxols amb data del 1724, a la part superior té una petita obertura circular. La fortificació fou construïda l'any 1203. La capella original es va construir el 1452 i està dedicada a Sant Elm (en llatí Erasmus). El 1696, l'exèrcit francès va destruir l'ermita i les fortificacions. La capella actual data del 1723 quan fou dedicada també a nostra senyora del Bon Viatge. Després de la guerra civil, el 1943 es fa una primera restauració. L'aspecte actual data de la restauració del 1993. Segons una llegenda controvertida, la vista impressionant de la costa des d'aquest promontori hauria inspirat l'escriptor i poeta català Ferran Agulló i Vidal a batejar la costa gironina amb el nom de Costa Brava.

CREUEM LA CARRETERA GI-682 I SEGUIM PER CAMI

Per fi s'acaba l'asfalt, casi 3 quilòmetres des de Sant Feliu.
árbol

CAMI CARRETER I ALZINES SURERES

El camí ample, que mostra les marques a les roques del terra de les rodes dels carros al pasar-hi ens informen de que es tracta d'un camí carreter. al mateix temps ens podem donar compte de que a una banda i a l'altre del camí es sovintejant les alzines sureres.
Porto de montaña

COLL DE PORTES

Encreuament de camins. Hem d'anar en compte de no seguir el camí equivocat i anar pel de la direcció nord-oest.
Intersección

CRUÏLLA PAL SENDER LOCAL (SL®-C 33)

A 4 minuts del coll de Portes trobem un nou encreuament, aquest cop amb el sender local (SL®-C 33) marcat amb color blanc i verd que fa cap al vall de la Mascanada i que en poc menys d'una hora també podríem tornar a Sant Feliu.

CRUILLA AL PLA DE SES MODEGUES

Només han passat 6 minuts de l'anterior cruïlla i ja en trobem una altre. Des d'aquí podem anar directes al Collet de la Mare de Déu, o fer un petit tomb amb ascensió al cim del Puig Gros i al Puig de la Penya d'Agulla. Si agafem aquest darrera opció, no cal tornar enrere ja que del Puig Gros un altra sender baixa cap el Collet de la Mare de Déu. Nosaltres pel horari que volíem fer, vàrem seguir directes cap el Collet.
Patrimonio da Humanidade

CAMí ROMÀ

El sender es torna costerut i empedrat, es tracta del Camí Romà. Més tard mena envoltat que grans brucs.

COLLET DE LA MARE DE DÉU

Així resa el petit plafó del pal. Una de les banderoles situades en aquest punt indica el sender per on es baixa del Puig Gros que el podem albirar amb les seves antenes al punt més alt. Nosaltres seguim la direcció que indica "San Benet".

LES SORRES D'EN BENET

El terreny es de granet, una roca ígnea plutónica que amb facilitat es descomposta ja que els seus principals components son el quars, el feldspat i la mica no estan units íntimament i dóna lloc a l'arena granítica, en aquest punt es denominen les Sorres de Can Benet i fan que els camins semblin platges.

ENCREUAMENT AMB PAL

Encara estem en terreny arenós i fem cap a una cruïlla que fent una ràpida baixada cap a la Riera de les Comes permet enllaçar amb pa urbanització Casa Nova. Hens hi dirigim.

MIRADOR DE LES COMES

El sender, molt malmès pel pas de vehicles motoritzats, baixa fort per la Baga d'en Gussinyer i al vell mig de la vall destaca un mirador.

PISTA I PAL

Finalment, i després de creuar a gual la Riera de les Comes, fem cap a la pista que seguim cap a la dreta fins trobar les marques del GR® 92.

CRUÏLLA TRES CAMINS

Després d'una curta pujada, ens trobem al punt denominat Tres Camins, on ens trobem amb el GR® 92 que seguirem posteriorment cap al Est. El GR® 92.1 és el camí que puja cap el Nord i l'altra es tracta del GR® 92 que segueix en direcció oest. Anem doncs cap a la dreta el direcció a la Casa Nova.
árbol

CRUILLA AMB PAL GR®92. DEIXEM LA CARRETERA

Creuem la urbanització, amb forta calor i amb cap ombra per resguardar-nos-en, per sort la carretera es de baixada i al rato trobem una cruïlla a la banda dreta amb un pal quasi tapat per una alzina. Deixem la carretera per aquesta pista a estones de terra i a estones alquitranada i seguim baixant fort.

ENTRADA A CAN SERRA

Entrada a la dreta a una de les nombroses finques que hi ha en aquesta zona.

MAS ABRIC

Bonic mas a la vora esquerra de la pista.
Intersección

CRUILLA SENDER LOCAL (SL®-C 33)

Trobem el encreuament amb el Sender Local que hem vist dalt al Coll de Portes. D'aquest lloc també en surt el camí que mena a Can Ribot.

CAMI A CAN RIBOT

Un altre Camí que condueix al mateix mas.
panoramica

MAS TRANQUIL

Deixem enrere a ma esquerra el mas de Panarro amb un antic rellotge de sol a la pared. i passem a tocar el mas Tranquil, molt curiós per la quantitat de nius que hi te penjats per a que aniden els ocells i per un bonic cartell indicador. Poc després veiem el mas Corominola amb un curiós molí de vent.

GLORIETA DE LA SIRENA LIL-LIA

El camí mena a Sant Feliu pel carrer de Pecher fent cap a la Ronda de Ponent que seguim cap a la dreta i girem a l'esquerra just davant de la Glorieta de la sirena LÍL-LIA i pel camí dels Enamorats fem cap al aparcament inici d'aquesta sortida.
parquing

FINAL

A la dreta, després de la estació d'autobusos un pic s'acaba el camí del enamorats i comença el carrer Callao, just abans de la Porta Ferrada trobem el nostre vehicle entre els cent que mes o menys hi ha aparcats a ple sol i a casi 35 graus.