Tiempo en movimiento  2 horas 2 minutos

Fecha de realización noviembre 2019

2,3
4,6

preto de Collbató, Catalunya (España)

De COLLBATÓ fins a CA N'ESTRUC VELL / ASTRUC VELL (Esparreguera).

• Anada pel "CAMÍ DE LES OBAGUES", en baixada. Un bonic sender entre el Torrent de la Salut / Torrent de Ca n'Estruc i la Serra de Can Rogent.

• Retorn a Collbató per la Serra de Can Rubió, la Serra de Can Rogent i la Serra dels Gatells, en pujada, fent un parell de dreceres i un tram del GR 6 "CAMÍ D'ESPARREGUERA A COLLABATÓ", passant per la Roca dels Corbs o Roc del Corb (436m).

Des del sender que planeja en baixada constant fins la masia de Ca n'Estruc Vell gaudirem de magnífiques vistes a la vessant meridional del Massís de Montserrat: el Camí de Les Feixades, localitzant visualment la Cova del Salnitre al bell mig de "la feixa" de la muntanya. Estarem envoltats de vegetació, especialment romaní i cirerers d'arboç.

Aixoplucs, antigues feixes, forns de calç, l'antic castell... un tastet de l'"Itinerari de l'Aigua i la Pedra Seca" de Collbató.

NOTA: En els pals indicadors, al mapa de ICC i al mapa d'Alpina apareix el topònim de "Ca n'Astruc" amb "A", malgrat a la majoria d'entrades d'Esparreguera és amb "E" ("Estruc"). La finca de Ca N’Estruc, vinculada al món del vi des del 1548 comercialitza vins amb el nom de "CA N'ESTRUC", per això mantindré el topònim amb "E".

També hi ha divergència en quant als dos topònims: "ROCA DELS CORBS" (segons ICC) i "ROC DEL CORB" (segons Alpina).

RESUM:
- Serra de Can Rogent
- GR 6.1
- Cresta
- Roca dels Corbs / Roc del Corb (436m)
- Serra dels Gatells
- Barraca d'en Varela
- Camp de Tir
- Saltadors de Cal Rogent
- Castell de Collbató (ruïnes)
- Forn de Calç de Can Rogent
- Ermita de la Salut
- Àrea d'Esplai de La Salut, Collbató.

====
INICI: Collbató centre.

RECORREGUT:
Des del casc antic de Collbató anem en direcció al Carrer del Castell i prenem un corriol que surt del final del carrer, en baixada vers els forns de calç. Hi ha senyals del GR 6.

FORN DE CALÇ DE CAN ROGENT.
Malgrat estar coberts de malesa, s'hi pot entrar a dins dels forns de calç per descobrir com eren aquestes construccions de pedra. Hi ha un penell explicatiu.

Pal Indicador: "Ca n'Astruc pel Camí de les Obagues" (Astruc amb "A").

Des dels forns de calç, el camí planeja uns 70 metres i després trenquem a l'esquerra, baixant ues escales, per localitzar una construcció de pedra, tipus dipòsit. És la FONT CLOSA: actualment una "eixuta mina d'aigua que abastia la població local des de l'edat mitjana fins ben entrat el segle XX".

Reculem fins l'anterior camí "Les Obagues" i ens dirigim a Ca n'Estruc Vell. És un corriol estret i en baixada constant, amb trams en ombra, molt apacible. Passa al costat d'antigues feixes i una construcció de pedra.

En tot aquest camí gaudirem d'esplèndides vistes.

Arribem a la masia restaurada i envoltada de vinyes de CA N'ESTRUC VELL, que pertany al municipi d'Esparreguera i està inclòs dins l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. "L'edifici formava part de la donació que el comte Guillem va fer al comte d'Esparreguera de les seves terres el 985. Al segle XVII, aquesta masia era coneguda com el mas Jordà." (Viquipèdia).

Cruïlla de pistes al davant de Ca n'Estruc. Tenim la opció de seguir la pista ampla de la dreta, tot en pujada. (Si continuéssim recte i després a l'esquerra fins a Ca n'Estruc Nou per la pista del Cairat, també podríem retornar a Collbató pel Camí de les Feixades.)

Opto per recular fins un trecall (drecera) que he vist al davant d'on enllaçava el corriol del Torrent de la Salut (senyals blaus) amb el camí de sobre, per on hem vingut.

Aquesta drecera enllaça més amunt amb la pista que puja de Ca n'Estruc Vell (GR 6.1).

Passem vora un aixopluc de pedra.

Més endavant hi ha una cruïlla indicada amb uns rètols de fusta: "Esparreguera i Collbató" i "Coll de Can Rubió". Prenem aquest corriol a la dreta, que també passa vora un altre aixopluc de pedra.

Enllacem amb l'anterior pista forestal, al costat d'una finca. I ara ve una pujada costeruda!

Ens aturem en una esplanada, davant d'una pedra vertical amb la senyera pintada, amb vistes a la vall. Al costat de l'esplanada, un imperceptible corriol es desvia de la pista principal, pujant a una petita cresta. Aquest corriol carener va buscant els millors passos entre la cresta pedregosa, passant d'una vessant a l'altra. Fins i tot hi ha un banc natural de pedra, que sembla el tro d'un rei.

ROCA DELS CORBS (436m) o Roc del Corb.

Pal indicador: SERRA DELS GATELLS (altitud 415m).

Enllacem amb el GR 6.1 per anar a veure els Saltadors d'en Rogent. Passem per la BARRACA D'EN VARELA (ruïnes) i pel Camp de Tir. (Atenció: Abelles!!).

Veurem un dipòsit d'aigua (bassa de bombers per l'extinció d'incendis), i per un corriol baixant a la dreta del dipòsit, arribem als Saltadors de Can Rogent, tot descendint uns petits esglaons voladissos.

Els SALTADORS DE CAN ROGENT és "una obra magnífica en pedra seca que consta d'un mur de més de 3 metres d'alçada amb una barraca margenera i pou en el seu interior i amb uns graons en voladís completament simètrics."

Retornem a la Barraca d'en Varela i després de passar al costat de la "Bassa dels senglars" admirem el paisatge des de les ruïnes de l'antic CASTELL DE COLLBATÓ, del què en queden alguns vestigis.

Enllacem amb el camí dels Forns de Calç de Can Rogent i aviat retornem al nucli de Collbató, on uns porcs senglars a tocar de la vil.la apareixen de sobte.

Completem la ruta arribant-nos fins l'ERMITA DE LA SALUT i l'Àrea d'Esplai de La Salut, i retornant a Collbató pel mateix caminet.

=====
* Els saltadors de Cal Rogent. Més info:

Collbató centre

Pal indicador / Carrer Castell (GR 6)

Construccions arcs de pedra

Pal ind GR 6: creuar ctra

FORN DE CALÇ DE CAN ROGENT

Pal Indicador 'Ca n'Astruc pel Camí de les Obagues'

FONT CLOSA

construcció de pedra, no hi ha aigua. Remuntar al camí de sobre. Segueix en baixada pedregós.

Construcció de pedres

Enllaç amb el corriol del Torrent de la Salut (senyals blaus)

Ca n'Estruc Vell

Pista forestal cruïlla que enllaça amb el trencall que seguim, no cal recular. Hi havia un tractor treballant aquí.

Fita: corriol en pujada

Corriol en direcció a la Serra de Can Rubió i de Can Rogent

Enllaç pista forestal de Ca n'Estruc Vell

Aixopluc de pedra

Trencall dreta 'A ESPARREGUERA/ COLLBATÓ' - Coll de Can Rubió

Aixopluc

Enllaç pista ampla

Tram en forta pujada

Pedra amb senyera. Trencall a la cresta