Descargar

17 de enero de 2021

Fecha de realización

enero 2021
Sé el primero en aplaudir

preto de La Salut, Catalunya (España)

L’excursió de Can Pagès, al nord-est de Sabadell, a l’altra banda del riu Ripoll, terme de Sabadell a tocar del terme de Castellar del Vallès, fins al Puig de la Creu, terme de Castellar del Vallès, contigu amb el terme Sentmenat, passa gairebé sempre o per natura, incloent-hi la profunda gorja del torrent de Colobrers, verge i sorprenent, o per paratge agrícola; eludeix els polígons industrials; passa d’esquitllada la part més alta de Castellar del Vallès, i s’enfila per la carena fins al vistent Puig de la Creu, magnífic mirador dels Vallesos, la Mola i Montserrat.
Sortim de Can Pagès, cota 190 m, per la cara est de la casa, per un passatge estret entre la casa i el torrent de Colobrers, seguint el sender de gran recorregut de la Tordera al Llobregat, GR-97.
Aquest sender travessa per la natura les zones més urbanitzades de Catalunya, amb l’intent de descobrir zones encara verges entre polígons industrials i poblacions densament habitades,(1) i a fe que ho aconsegueix en el primer tram de la nostra excursió, el torrent de Colobrers. Un engorjat profund, de rogenques parets, per on discorren les aigües cristal·lines del torrent, entre altíssims arbres i ubèrrima vegetació de ribera, en un ambient de llum tamisada, amenitzat pels cants d’ocells varis.
Anem en aquest ambient durant 1,3 km, que arribem a la pista que ve pel torrent i que a la dreta, cap on ens dirigirem, va cap a Can Moragues. Estem a la cota 218 m. Pugem en direcció est, per la pista, durant 300 m, fins a Can Moragues, cota 252 m. Seguim per la pista --encara estem al GR-97--, ara en direcció nord-nord-est, pel costat d’un immens camp d’oliveres –havia estat un aeròdrom. En uns 600 m arribem a un trencall, cota 285 m, on deixem el GR-97, que aquí tomba la dreta, cap el sud. Estem ara en el terme municipal de Castellar del Vallès. Nosaltres seguim en la mateixa direcció que anàvem, en direcció nord-nord-est, pel camí de Can Casamada. Deixem també el camí que surt en direcció nord-nord-oest. Seguim pel camí de Can Casamada, en direcció nord, per bosc, després es converteix en el camí Caraner, durant 2,2 km, que arribem a la bella capella romànica de Sant Pere d’Ullastre, segle X-XI, cota 299 m.
Adossada a la capella hi ha la casa de pagès, Can Santpere. Només arribar-hi, es va escapar un remat de cabres i ovelles, que se’n van anar cap els sembrats. Va sortir enrabiadíssim el pagès, queixant-se que algun dels molts caminaires que passàvem per allí les hi havia espantat. Seguint el camí, només passar a l’altra banda de l’església, hi ha el corral de l’aviram, tancat per una porta de reixa que dona al camí i permet veure a pleret els bells exemplars d’oques, galls i gallines, que no em vaig poder estar de retratar. Immediatament!, es va presentar el pagès, encara més enrabiat!, perquè li fotografiàvem els animals sense haver-li demanat permís –és el primer cop a la meva vida que m’ho exigeixen per fotografiar aus de corral. Li vagi comentar que ho feia perquè eren exemplars magnífics i que el felicitava pel molt ben cuidats que els tenia. Encara es va enrabiar més! Ho vam deixar córrer i ens va acomiadar, una altre dia serà. De fet, la concurrència de gent, amb bicicleta de muntanya i excursionistes, en aquest tram de camí, era, aquell dia, impressionant, quasi desbordant!
Seguim pel camí Carener, durant 500 m, fins a una divisòria, cota 307 m, on prenem el camí de la dreta, cap a la Carena, està indicat. Seguim en direcció est-nord-est, durant 100 m, fins a un nou trencall, cota 323 m. Aquí tombem a l’esquerra, en direcció nord-nord-est, i seguim durant 1,9 km, fins a una rotonda, cota 375 m. Està a l’inici de la urbanització els Fruiters, annex de Castellar del Vallès, entre el cementiri, al sud, i la urbanització, al nord. Seguim pel carrer del Serrat dels Vents, una ronda que volta la urbanització, que ens queda a l’esquerra. Anem primer avall i en direcció nord-nord-est, després oest-nord-oest, durant 600 m, fins a la rotonda de la Dona Acollidora, cota 345 m. Seguim en la mateixa direcció, ara per la ronda del Cosidor, durant 600 m, fins arribar al capdamunt de Castellar del Vallès i del carrer del Puig de la Creu, cota 374 m.
Des d’aquí iniciem el tram final de l’excursió, per corriol o camí de tota la vida, ben cuidat! El camí segueix al carena, entre bosc i matoll, en ascensió decidida, durant dos 2 km i quasi 300 m de desnivell, al cap dels quals arribem al cim del Puig de la Creu, cota 671 m, un enclavament històric i magnífic mirador, a cavall entre els termes de Castellar del Vallès i de Sentmenat.
La part monumental roman tancada. Conté el castell del segle XVI i XVII,(2) i l’església romànica de Santa Maria del Puig de la Creu, any 1193,(3) restaurada tres vegades durant el segle XX.(3) El cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya.(2) Hi ha un vèrtex geodèsic.(2)
Com hem comentat, la vista a tot el voltant és magnífica. Cal anar donat tota la volta al recinte per apreciar-ne tota la rosa dels vents, els 360º. A llevant el Vallès oriental –com no podia ser d’altra manera–, amb els Cingles del Bertí, el Matagalls i el Montseny al fons. Destaca a sota Sentmenat i Caldes de Montbui. A ponent la vista de tot el massís de la Mola, des de Sant Llorenç fins al Montcau, és imponent! Seguint cap a nord-oest albirem la Serra del Cadí. Cap al sud hi tenim el Vallès Occidental, amb Sabadell, Terrassa relativament a prop, la serà litoral al fons i, més al fons, la Mediterrània, com una immensa platina resplendent!
La tornada la vam fer pel mateix camí, però amb parada i fonda a un bon restaurant proper, al carrer del Puig de la Creu, on vam fer un bon dinar tot comentant, divertidament, els detalls de l’excursió al Puig de la Creu.

1. GR 97: De la Tordera al Llobregat [Available from: https://www.catalunya.com/gr-97-de-la-tordera-al-llobregat-24-1-40?language=ca.
2. Col·laboradors de la Viquipèdia. Puig de la Creu (Castellar del Vallès) 2020 [revisat 25 de desembre de 2020. Disponible a: //ca.wikipedia.org/w/index.php?title=Puig_de_la_Creu_(Castellar_del_Vall%C3%A8s)&oldid=25799383.
3. Col·laboradors de la Viquipèdia. Santa Maria del Puig de la Creu 2020 [revisat 19 de novembre de 2020. disponible a: //ca.wikipedia.org/w/index.php?title=Santa_Maria_del_Puig_de_la_Creu&oldid=25471437.
Sitio relixioso

Sant Pere d’Ullastre, segle X-XI

Intersección

A mà dreta, cap a la Carena, camí de la dreta

Rotonda, a la dreta

Rotonda, els Fruiters, a la dreta

A mà esquerra

Endavant, per la ronda del Cosidor