Tiempo en movimiento  2 horas 7 minutos

Tempo  3 horas 7 minutos

Coordenadas 1710

Fecha de subida 16 de junio de 2019

Fecha de realización junio 2019

-
-
282 m
61 m
0
2,8
5,5
11,06 km

Vista 91 veces, descargada 6 veces

preto de Regoela, Galicia (España)

Descripción de la ruta

El río Belelle pertenece a la provincia de A Coruña. Nace en el barrando de la Cernada en San Martiño de Goente, municipio de As Ponte de García Rodríguez. El recorrido total del río es de 25 kilometros, atravesando los concellos de A Capena, Fene y Neda, donde se encuentra la Fervenza del río Belelle, de más de 40 metros de altura. Cerca de su final, se bifurca en un segundo brazo llamado Basteiro, desembocando, finalmente, en la ría de Ferrol, en el municipio de Neda. Sus afluentes son el río de Cernadas, río Felgueiras, río Vilar y río Formariz. Su nombre procede del latín (uilla) Belelli, genitivo de Bellellus referido al nombre del antiguo posesor de una uilla ('explotación agraria'). Tal uilla agraria estaría próxima al río y le habría dado el nombre.

Históricamente este río fue de gran importancia económica para la ciudad de Ferrol, ya que la abastecía de luz, blancura, agua y pan.

A principios del S. XX se llevó a cabo un estudio sobre la transmisión de energía eléctrica desde la Fervenza de este río hasta la ciudad de Ferrol. Se materializó con la construcción de una central hidroeléctrica en las proximidades de la Fervenza, en el monte Marraxón (Neda), la cual sigue operativa a día de hoy a cargo de Unión Fenosa. En el año 1885 se inició el proyecto del suministro de agua a Ferrol que se inaugura en 1920, aprovechando los puentes del ferrocarril Betanzos-Ferrol (inaugurado en 1813), el de la Faísca (que cruza la ría ferrolana) y el de las Cabras. Este suministro se llevó a cabo a través de una presa y unas tuberías que siguen utilizándose todavía para el mismo fin.

Las aguas del Belelle fueron consideradas, en el S. XVIII, las mejores del país para blanquear las velas de los buques, se decía que, después de lavadas con esta agua, su blancura y su duración eran más duraderas. El médico Santiago de la Iglesia, en el año 1916, recomendó sus aguas para la salud tras realizar unos análisis bacteriológicos, por su extremada pureza y la presencia de hongos beneficiosos del género penicillium.

Los molinos que encontramos en sus orillas, junto con sus aguas, proporcionaron la materia prima para la elaboración del conocido Pan de Neda (con registro de Marca de Calidad). La primera referencia histórica de esta calidad se debe a la prohibición de que las panaderas de Neda vendieran su pan dentro del astillero y el arsenal de Ferrol, lo que provocó la primera huelga industrial protagonizada por las maestranzas vasca, cántabra y gallega los días 4 y 5 de junio de 1752.

El sendero comienza en el antiguo chiringuito Belelle, situado al lado de la carretera DP-3503, cruzando un pequeño puente sobre el mismo río. El primer tramo del sendero, hasta la Fervenza del río Belelle, está señalizado de forma clara por marcas azules y blancas que indican senderos a caballo, en bicicleta de montaña o en todoterreno, pero en este caso, y viendo como es el terreno, veo imposible poder realizarlo de cualquiera de estas tres formas.

Continuamos por el sendero, que transcurre al lado del río hasta llegar a otro puente. Al cruzar hay una intersección, la cual seguiremos a la derecha y, un poco más adelante, encontraremos otra. Esta segunda intersección puede tomarse por ambos caminos, pero recomiendo coger el de la derecha, por ser más llano. Seguimos caminando otro tramo más y encontramos una intersección con una señal, hacia el camino de la derecha, la cual indica la dirección hacia Belelle. Este camino nos lleva hasta una presa que divide el río Belelle del canal Belelle. El siguiente tramo del camino transcurre todo al lado de este canal hasta llegar a una zona de bajada que conduce directamente a la Fervenza, a mitad de esta bajada encontramos un mirador desde el que se puede ver la parte alta de la cascada, al seguir bajando, hay un sendero a la derecha que conduce directamente hasta la parte baja, donde se puede observar la gran caída del agua, y, al final de esta bajada, está la central hidroeléctrica, la presa y los tubos de agua que suministran la ciudad de Ferrol. También, en este punto, se terminan las indicaciones azules y blancas de la ruta.

Cruzamos un puente de los dos que hay, y nos encontramos unas escaleras a la derecha, las cuales hay que subir para ir al mirador de Viladonelle. Es un camino estrecho, muy empinado y difícil de transitar y distinguir en algunos puntos, ya que se encuentra lleno de toxos. Este es el tramo más difícil de toda la ruta, pero las vistas que ofrece el mirador merecen la pena. El siguiente tramo continua una vez pasado el mirador y termina en una intersección, la cual hay que seguir a la derecha y que conduce a la Parroquia de Santo André de Viladonelle. Continuamos el camino y volvemos a encontrar otra intersección que tomamos también a la derecha, seguimos unos metros y cogemos de nuevo el camino de la derecha.

Ya solo queda seguir por esa dirección hasta llegar, de nuevo, a la carretera DP-3503. Una vez ahí, nos dirigimos hacia la derecha hasta llegar de nuevo al antiguo chiringuito Belelle.

Análisis interno

Ruta realizada caminando

Bárbara Cadarso Romero
Edad: 29 años
Sexo: Mujer
Talla: 170 cm
Peso: 68 Kg
IMC: 23,5
Distancia total de la ruta: 11,06 Km
Duración: 3 h y 7 min
Kcal consumidas: 601 Kcal
FC Media: 129 ppm
FC Máxima: 176 ppm
Desnivel acumulado subiendo: 282 metros
Desnivel acumulado bajando: 61 metros
Escala de Borg: 8

Análisis MIDE

Horario: 2 h y 07 min
Desnivel de subida: 440 metros
Desnivel de bajada: 440 metros
Tipo de recorrido: circular
Severidad del medio natural: (4) Bastantes factores de riesgo.
Orientación en el itinerario: (2) Existe traza clara del camino y señalización.
Dificultad en el desplazamiento: (4) Es preciso el uso de las manos o saltos sobre el terreno.
Cantidad de esfuerzo necesario: (2) De 1 a 3 horas de marcha.

Otros datos de interés

Ruta no apta para realizar en bicicleta, en ocasiones hay que subir por escaleras, hay que transitar el borde del canal Belelle y hay tramos en los que se pueden desprender piedras y tierra.

Se aconseja llevar avituallamiento y mucha agua.

Ruta realizada por: Bárbara Cadarso



Descrición da ruta:

O río Belelle pertence á provincia da Coruña. Nace no barrando da Cernada en San Martiño de Goente, municipio de As Ponche de García Rodríguez. O percorrido total do río é de 25 kilometros, atravesando os concellos da Capena, Fene e Neda, onde se atopa a Fervenza do río Belelle, de máis de 40 metros de altura. Preto do seu final, bifúrcase nun segundo brazo chamado Basteiro, desembocando, finalmente, na ría de Ferrol, no municipio de Neda. Os seus afluentes son o río de Cernadas, río Felgueiras, río Vilar e río Formariz. O seu nome procede do latín (uilla) Belelli, xenitivo de Bellellus referido ao nome do antigo posesor dunha uilla ('explotación agraria'). Tal uilla agraria estaría próxima ao río e daríalle o nome.

Historicamente este río foi de gran importancia económica para a cidade de Ferrol, xa que a abastecía de luz, brancura, auga e pan.
A principios do S. XX levou a cabo un estudo sobre a transmisión de enerxía eléctrica desde a Fervenza deste río ata a cidade de Ferrol. Materializouse coa construción dunha central hidroeléctrica nas proximidades da Fervenza, no monte Marraxón (Neda), a cal segue operativa a día de hoxe a cargo de Unión Fenosa. No ano 1885 iniciouse o proxecto da subministración de auga a Ferrol que se inaugura en 1920, aproveitando as pontes do ferrocarril Betanzos-Ferrol (inaugurado en 1813), o da Faísca (que cruza a ría ferrolá) e o das Cabras. Esta subministración levou a cabo a través dunha presa e unhas tubaxes que seguen utilizándose aínda para o mesmo fin.
As augas do Belelle foron consideradas, no S. XVIII, as mellores do país para branquear as velas dos buques, dicíase que, despois de lavadas con esta auga, a súa brancura e a súa duración eran máis duradeiras. O médico Santiago da Iglesia, no ano 1916, recomendou as súas augas para a saúde tras realizar unhas análises bacteriolóxicas, pola súa extremada pureza e a presenza de fungos beneficiosos do xénero penicillium.
Os muíños que atopamos nas súas beiras, xunto coas súas augas, proporcionaron a materia prima para a elaboración do coñecido Pan de Neda (con rexistro de Marca de Calidade). A primeira referencia histórica desta calidade débese á prohibición de que as panadeiras de Neda vendesen o seu pan dentro do estaleiro e o arsenal de Ferrol, o que provocou a primeira folga industrial protagonizada polas maestranzas vasca, cántabra e galega os días 4 e 5 de xuño de 1752.

O carreiro comeza no antigo chiringuito Belelle, situado á beira da estrada DP-3503, cruzando unha pequena ponte sobre o mesmo río. O primeiro tramo do carreiro, ata a Fervenza do río Belelle, está sinalizado de forma clara por marcas azuis e brancas que indican carreiros dacabalo, en bicicleta de montaña ou en todoterreo, pero neste caso, e vendo como é o terreo, vexo imposible poder realizalo de calquera destas tres formas.
Continuamos polo carreiro, que transcorre á beira do río ata chegar a outra ponte. Ao cruzar hai unha intersección, a cal seguiremos á dereita e, un pouco máis adiante, atoparemos outra. Esta segunda intersección pode tomarse por ambos os camiños, pero recomendo coller o da dereita, por ser máis chairo. Seguimos camiñando outro tramo máis e atopamos unha intersección cun sinal, cara ao camiño da dereita, a cal indica a dirección cara a Belelle. Este camiño lévanos ata unha presa que divide o río Belelle da canle Belelle. O seguinte tramo do camiño transcorre todo á beira desta canle ata chegar a unha zona de baixada que conduce directamente á Fervenza, a metade desta baixada atopamos un miradoiro desde o que se pode ver a parte alta da fervenza, ao seguir baixando, hai un carreiro á dereita que conduce directamente ata a parte baixa, onde se pode observar a gran caída da auga, e, ao final desta baixada, está a central hidroeléctrica, a presa e os tubos de auga que fornecen a cidade de Ferrol. Tamén, neste punto, termínanse as indicacións azuis e brancas do roteiro.
Cruzamos unha ponte dos dous que hai, e atopámonos unhas escaleiras á dereita, as cales hai que subir para ir ao miradoiro de Viladonelle. É un camiño estreito, moi empinado e difícil de transitar e distinguir nalgúns puntos, xa que se atopa cheo de toxos. Este é o tramo máis difícil de todo o roteiro, pero as vistas que ofrece o miradoiro merecen a pena. O seguinte tramo continua unha vez pasado o miradoiro e termina nunha intersección, a cal hai que seguir á dereita e que conduce á Parroquia de Santo André de Viladonelle. Continuamos o camiño e volvemos atopar outra intersección que tomamos tamén á dereita, seguimos uns metros e collemos de novo o camiño da dereita.
Xa só queda seguir por esa dirección ata chegar, de novo, á estrada DP-3503. Unha vez aí, dirixímonos cara á dereita ata chegar de novo ao antigo chiringuito Belelle.

Análise interno

Ruta realizada camiñando

Bárbara Cadarso Romero
Idade: 29 años
Sexo: muller
Estatura: 170 cm
Peso: 68 Kg
IMC: 23,5
Distancia total da ruta: 11,06 Km
Duración: 3 h e 07 min
Kcal consumidas: 607 Kcal
FC Media: 129 ppm
FC Máxima: 176 ppm
Desnivel acumulado subindo: 282 metros
Desnivel acumulado baixando: 61 metros
Escala de Borg: 8


Análise MIDE

Horario: 2h e 07 min
Desnivel de subida: 400 m
Desnivel de baixada: 400 m
Tipo de recorrido: circular
Severidade do medio natural: (4) Bastantes factores de risco.
Orientación no itinerario: (2) Existe traza clara do camiño e sinalización.
Dificultade no desprazamento: (4) É preciso o uso das mans ou saltos sobre o terreo.
Cantidade de esforzo necesario: (2) De 1 a 3 horas de marcha.

Outros datos de interese:

Roteiro non apto para realizar en bicicleta, en ocasións hai que subir por escaleiras, hai que transitar o bordo da canle Belelle e hai tramos nos que se poden desprender pedras e terra.

Aconséllase levar avituallamiento e moita auga.

Ruta realizada por: Bárbara Cadarso
parquing

Inicio y fin de la ruta / Inicio e fin da ruta

Punto de inicio y finalización de la ruta.

Punto de inicio e finalización da ruta

Intersección

Cruzar el puente y seguir a la derecha / Cruzar a ponte e seguir á dereita

Al poco tiempo de comenzar la ruta encontramos un puente el cual hay que cruzar. Encontramos una intersección que habrá que seguir a la derecha.

Ao pouco tempo de comezar o roteiro atopamos unha ponte o cal hai que cruzar. Atopamos unha intersección que haberá que seguir á dereita.

Intersección

Girar a la derecha / Xirar á dereita

Un poco más adelante encontramos de nuevo una intersección. Podría tomarse por ambos caminos, pero se aconseja ir por el camino de la derecha.

Un pouco máis adiante atopamos de novo unha intersección. Podería tomarse por ambos os camiños, pero aconséllase ir polo camiño da dereita.

Intersección

Seguir el camino de la derecha / Seguir o camiño da dereita

Después de seguir el camino anterior, encontramos una nueva intersección que, de nuevo ha de cogerse por el camino de la derecha, siguiendo la flecha que indica “Belelle”.

Despois de seguir o camiño anterior, atopamos unha nova intersección que, de novo ha de collerse polo camiño da dereita, seguindo a frecha que indica “ Belelle”.

foto

Presa del canal del río Belelle / Presa da canle do río Belelle

Al continuar el camino, nos encontramos con la presa del canal del río Belelle.

Ao continuar o camiño, atopámonos coa presa da canle do río Belelle.

foto

Canal del río Belelle / Canle do río Belelle

Después de pasar la presa, hay que seguir el camino junto al canal del río Belelle.

Despois de pasar a presa, hai que seguir o camiño xunto á canle do río Belelle.

foto

Escaleras / Escaleiras

Llegada a las primeras escaleras.

Chegada ás primeiras escaleiras.

Cova

Pasar una cueva / Pasar unha cova

Encontramos una cueva en el camino del canal con una abertura para pasar por dentro hasta el otro lado del camino.

Atopamos unha cova no camiño da canle cunha abertura para pasar por dentro ata o outro lado do camiño.

Intersección

Canal del río Belelle / Canle do río Belelle

Una vez pasada la cueva, continuamos al lado del canal.

Unha vez pasada a cova, continuamos á beira da canle.

foto

Escaleras / Escaleiras

Nos encontramos de nuevo con otras escaleras que nos conducen a unas vistas maravillosas. Tener cuidado con la barandilla, en algunos tramos está suelta.

Atopámonos de novo con outras escaleiras que nos conducen a unhas vistas marabillosas. Ter coidado coa varanda, nalgúns tramos está solta.

Río

Río Belelle / Río Belelle

Pequeña bajada de agua que se encuentra en el camino a la gran Fervenza.

Pequena baixada de auga que se atopa no camiño á gran Fervenza.

Fervenza

Cascada del Río Belelle / Fervenza do Río Belelle

Primera vista de la cascada del río Belelle.

Primeira vista da fervenza do río Belelle.

Waypoint

Quiosco / Quiosco

A mitad de una gran bajada encontramos un quiosco con un panel informativo.

A metade dunha gran baixada atopamos un quiosco cun panel informativo.

Fervenza

Cascada del río Belelle / Fervenza do río Belelle

Un poco más abajo, encontramos una zona desde se puede vislumbrar la cascada entre los árboles.

Un pouco máis abaixo, atopamos unha zona desde pódese albiscar a fervenza entre as árbores.

Fervenza

Cascada vista desde abajo / Fervenza vista desde abaixo

Casi al final de la bajada, encontramos un camino a la derecha que nos lleva a los pies de la cascada.

Case ao final da baixada, atopamos un camiño á dereita que nos leva aos pés da fervenza.

Rúa sen saída

Presa del río Belelle / Presa do río Belelle

Al final de la bajada, encontramos a la derecha un camino en el que se ve una tubería y que conduce a la presa que hay entre la cascada y la central hidroeléctrica. Es un camino sin salida, una vez visto hay que volver hacia atrás.

Ao final da baixada, atopamos á dereita un camiño no que se ve unha tubaxe e que conduce á presa que hai entre a fervenza e a central hidroeléctrica. É un camiño sen saída, unha vez visto hai que volver cara atrás.

Ponte

Puente en la central hidroeléctrica / Puente na central hidroeléctrica

Al lado de la central hidroeléctrica encontramos dos puentes, se puede cruzar por cualquiera de ellos.

Á beira da central hidroeléctrica atopamos dúas pontes, pódese cruzar por calquera deles.

Intersección

Subida al mirador de Viladonelle / Subida ao miradoiro de Viladonelle

Después de cruzar el puente, encontramos unas escaleras que conducen al camino que lleva al mirador. Es un camino angosto, lleno de vegetación y algo peligroso.

Despois de cruzar a ponte, atopamos unhas escaleiras que conducen ao camiño que leva ao miradoiro. É un camiño angosto, cheo de vexetación e algo perigoso.

panoramica

Mirador de Viladonelle / Miradoiro de Viladonelle

Llegada al mirador de Viladonelle.

Chegada ao miradoiro de Viladonelle.

Intersección

Intersección / Intersección

Después de seguir el camino del mirador, llegamos a una intersección donde encontramos una señal hacia el propio mirador, pero al hacer la ruta en el sentido contrario, seguiremos el camino de la derecha.

Despois de seguir o camiño do miradoiro, chegamos a unha intersección onde atopamos un sinal cara ao propio miradoiro, pero ao facer o roteiro no sentido contrario, seguiremos o camiño da dereita.

Intersección

Salida a la pista de Viladonelle / Saída á pista de Viladonelle

El final del camino nos lleva a una pista que conduce a Viladonelle. Para ello, nos dirigiremos hacia la derecha.

O final do camiño lévanos a unha pista que conduce a Viladonelle. Para iso, dirixirémonos cara á dereita.

Arquitectura religiosa

Parroquia de Santo André de Viladonelle / Parroquia de Santo André de Viladonelle

Siguiendo la pista llegamos a Viladonelle y nos encontramos con la Parroquia de Santo André de Viladonelle.

Seguindo a pista chegamos a Viladonelle e atopámonos coa Parroquia de Santo André de Viladonelle.

Intersección

Salida a carretera DP-3503 / Saída a estrada DP-3503

Una vez finalizada la pista, salimos a la carretera DP-3503 y la seguimos hacia la derecha.

Unha vez finalizada a pista, saímos á estrada DP-3503 e seguímola cara á dereita.

Intersección

Análisis interno y llegada al chiringuito Belelle / Análise interna e chegada ao chiringuito Belelle

Siguiendo la carretera llegamos a la entrada al puente que cruza hacia el chiringuito Belelle, final de la ruta. En este punto se incluye el análisis interno de la ruta.

Seguindo a estrada chegamos á entrada á ponte que cruza cara ao chiringuito Belelle, final do roteiro. Neste punto inclúese a análise interna do roteiro.

Comentarios

    Si quieres, puedes o esta ruta