Tempo  4 días 7 horas 35 minutos

Fecha de subida 22 de marzo de 2019

Fecha de realización marzo 2019

preto de Rebollar, Valencia (España)

ETAPES

-Desnivell positiu: 703 m
-Desnivell negatiu: 808 m
-Temps: 7 h 59'.

La ruta està a wikiloc dia a dia en més informació, per accedir aquí teniu els enllaços.

El Rebollar - Chera
Chera - Benagéber
Benagéber - Chelva
Chelva - Andilla
Andilla - Begís

Encara que al track els waypoints estan correctament situats aquí en wikiloc apareixen desordenats.

Desviament a Villar de Olmos

En aquest punt el camí continua cap a Villar de Olmos. Estem a la zona del Charco de las Anguilas i nosaltres travessem el Riu Reatillo que anem seguint des d'ahir. Durant una estona serpentegem entre l'aigua i els alts paretons per un estret sender que s'endinsa en un paratge preciós format pel riu. Més endavant el sender deixa el riu i inicia una curta i forta pujada fins a arribar a un camí més ample.

Andilla

En aquest preciós poble encontrem alguns bars, encara que els dies faeners tan sols obri un. Així com un lloc per allotjar-nos, la casa rural la Muralla, a la mateixa plaça i al costat del bar. Si aviseu en temps, l'encarregada de l'allotjament pot comprar el que li encomaneu o avisar al bar perquè us preparen sopar. Que nosaltres sapiguem no hi ha cap tenda ni comerç on comprar, encara que a la casa es pot cuinar i l'abundant desdejuni el prepareu vosaltres amb el que trobareu a la nevera.

Arteas de Arriba 955m

A l'entrada d'Arteas de Arriba trobem una font d'on brolla abundant aigua que plena el safareig que hi ha a la bora.Travessem Arteas de Arriba i amb una preciosa vista ens encaminem cap a Arteas de Abajo.

Arteas de Abajo 850m

En Arteas de Abajo trobem un interessant safareig i l'ermita de Sant Joan.

Barranc

Aquí ja estem entrant al barranc, nosaltres ho férem per equivocació, ja que uns metres més enrere ha d'eixir un sender o camí per la dreta. No hi ha problema en seguir-lo i de tant en tant veiem antigues marques de GR ja descolorides. A més a més aquest camí és més curt i el color rogenc del rodeno i les seues formes redones creen un paisatge preciós. Així i tot crec que serà millor desviar-se i seguir pel sender al qual més endavant eixirem, ja que la vegetació en alguns moments fa el pas molt difícil i punxós.

Begís

Nosaltres acabem aquí aquest tram del GR-7 i per tant no passem la nit aquí. Pel que sabem al poble hi ha alguns allotjaments, bars i tendes on passar la nit i fer alguna compra. El transport des de Begís no té moltes alternatives, hi ha un bus al matí cap a Castelló encara que la millor opció serà baixar fins a Jérica on hi ha estació de tren i crec que paren alguns autobusos.

Benagéber

A Benagéber trobem la casa rural la Cambrilla com quasi l'única opció d'allotjament. El bar que està vaig de la casa ens proporciona sopar i desdejuni encara que els horaris no són molt adequats per a nosaltres.

Charco Herrero

En aquest encreuament trobem el últim desviament cap a Villar de Tejas. Seguim per una pinada amb poc de desnivell.

Chelva

A la població trobem quasi tots els serveis. Hi ha alguns bars i restaurants, encara que els dies faeners alguns tanquen i no donen sopars, forn, tendes i farmàcia així com una línia d'autobús que comunica amb València diverses vegades al dia. També trobem allotjament, nosaltres triem la Posada, lloc senzill però correcte.
Porto de montaña

Coll de Cavas

En aquest coll iniciem una curta i suau baixada.

Desviament

Deixem el camí que portem i seguim pel que ens ix per l'esquerra.
Porto de montaña

Coll de Nieva

Desviament

Aquí tornem a deixar momentàniament el GR per apropar-nos a Benagéber i fer final d'etapa. Demà tornarem a aquest mateix punt per continuar amb el GR. Seguim a l'esquerra per un camí que en uns dos km ens portara fins a Benagéber on acabarem aquesta llarga etapa.

Desviament estrany

El camí que segueix el barranc passa a ser un sender i en un moment donat les marques el deixen abruptament per pujar de forma incomprensible cap a la dreta fins a trobar un altre sender. Pocs metres més endavant eixim al mateix lloc on averem arribat en cas de no desviar-nos. Aquest desviament crec que es deurà a algun problema per pluges o altre motiu que feu malbé la continuïtat pel barranc. Potser avui sí que es podria seguir pel barranc encara que ho desconec. L'alternativa dita abans de seguir pel camí que trobem a la carretera CV-345 ens estalvia aquest problema encara que el sender pel barranc potser és més atractiu. Barranc de Torda
refugio

El Pino (Chera)

A El Pino trobem un restaurant i casa rural. La casa obri cada dia però el restaurant no així que en eixe cas s'ha d'anar al poble al qual s'arriba per un camí en pocs minuts. El poble ofereix diversos bars, forn i un xicotet supermercat.

El Reatillo

Aquesta xicoteta aldea en l'actualitat no sembla estar habitada de forma permanent. Hi ha una font amb aigua quan passem.

Enllaç GR-7

Molt amablement els encarregats de la casa rural El Pino, de bon matí ens porten en cotxe els 4 km de carretera que ens separen del GR. Aquest tram es pot caminar, ja que la carretera no té molt de trànsit, però a més de no aportar gran cosa fan l'etapa, ja molt llarga, encara un poc més. Una altra opció és tractar d'agafar un autobús que surt al matí cap a Requena encara que no conec horaris o disponibilitat. On el GR travessa la carretera trobem un pal senyalitzador a l'esquerra i a l'altra part un camí en suau pujada, és el camí de Chera a Villar de Olmos que seguirem una bona estona.

Font i ermita de Bardés

Al costat de la Font de Bardés trobem l'ermita de Santa Margarita, del S. XV amb un parell de porxades als seus costats. Uns metres més endavant trobem una construcció nova que ens pot valdre de refugi. Està obert té xemeneia i una taula i es conserva prou net, sembla que el fan servir la gent del poble per a la romeria o per a gaudir de les precioses vistes que hi ha des d'aquí.

Font de Bercuta

A la dreta del camí trobem aquesta font amb una aixeta. Cada vegada anem trobant més cultius i menys arbres i matolls.

Font de Chelva

A la Font de Chelva, que està a la bora del camí, trobem ombra i aigua així que és un bon lloc on fer una parada i refrescar-se o menjar.

Font de la Porqueta

En aquest desviament trobem un pal senyalitzador que ens diu que encara ens queden unes 3 hores fins a Andilla. Si volem passar per Alcotas, ens hauríem de desviar a l'esquerra i en uns 5 minuts arribarem, trobant a poc més de 50 m la Font de la Porqueta.

Font de Matamulos

Un xicotet sender paral·lel al camí ens acosta a aquesta font amb un abeurador i un raig d'aigua. Als pocs metres tornem a eixir al mateix camí que portàvem. Acabem d'entrar en la província de Castelló i ja podem veure el Penyagolosa a l'horitzó.

Font de la Torda

Entre bancals trobem aquest abeurador encara que quan nosaltres passem l'aigua no xorra per cap lloc.

La Pobleta

El municipi de Andilla està format per quatre nuclis habitats, la capital municipal que és Andilla i tres llogarets; la Pobleta, Osset i Artaj.

Via ferrada

Molt fàcil i xicoteta via ferrada que ens ajuda a passar aquest estret i preciós tram del Riu.
Fervenza

Chorros de Barchel

En arribar al camí que ve des de la pressa, podem veure des de baix els Chorros de Barchel. Es tracta d'una cascada de pedra tova, que es forma per la precipitació del Carbonat càlcic sobre la vegetació. Això va creant capes d'aquesta curiosa pedra amb formes vegetals. L'aigua és tant d'aportació subterrània com del Barranc que baixa des de les Cases de Barchel. En aquest racó trobem una gran diversitat vegetal típica de llocs humits i ombrívols: Falgueres, molses, heura, marfull, xops... Aquí també comença la variant del GR-7 que va per l'embassament de Benagéber i torna al recorregut principal poc abans del Caseriu de Bercuta.
Ponte

Pont la Mozaira

Aquest preciós pont dels S. XVI - XVII sembla haver estat restaurat recentment. Amb la seua arcada permet el pas sobre el Riu Tuejar o riu Chelva com és nomenat a aquesta última població.

Riu Túria

Travessem el Túria pel pont i iniciem la pujada per un estret sender. Segons anem guanyant altura podem gaudir de les vistes del tall que el riu a creat amb el pas del temps. Al llarg del riu podem veure un fantàstic bosc de ribera i més amunt una densa pinada que pràcticament o cobreix tot.

Rambla de Alcotas

Tornem a caminar pel llit de la rambla, encara que ara és molt més ampla i pedregosa.
Parada de tren

El Rebollar

En aquest baixador tan sols paren uns pocs trens al dia procedents de València o Requena. Així i tot el fem servir per a arribar al començament de la ruta. Molt prop tenim l'àrea de servici del Rebollar on vam acabar l'última etapa i on hi ha cafeteria, restaurant i hostal
refugio libre

Refugi de las Lomas

Aquest refugi obert, en molt bones condicions, és un lloc perfecte per fer una parada, menjar o bivaquejar, ja que està prou net i hi ha una xemeneia, unes cadires...

Sender

Ens desviem per un sender que ens ix per l'esquerra i que en principi puja en paral·lel al camí que hem deixat.

Desviament

Passem un desviament a la dreta al que no farem cas, aquest és el camí que continua en direcció a la Via Ferrada de la Mulatica. Nosaltres un poc més endavant i abans d'una corba molt pronunciada hem de deixar el camí que anem seguint i continuar pel sender que ens ix al davant. A la nostra esquerra veurem les ruïnes del Corral del Tejedor.
Porta

Tanca

Aquí trobem la tanca d'una finca, pel que sembla cinegètica. Durant prou de temps aquesta tanca a impedit el pas, i ha sigut l'únic punt en què això passava, en el camí del GR 7 a tota la Península. A més a més fins on Jo sé també era l'únic punt en què el pas estava tallat al sender E4 de Tarifa a Esparta que travessa tota Europa i del que el GR 7 forma part. Pel que sembla els poderosos propietaris, el Marquesat de Villaverde, resistien les pressions de particulars i administracions públiques fins al punt que el GR 7 s'arribà a marcar evitant aquesta finca. Això a creat una situació més aviat caòtica que ofereix 3 alternatives de seguir el GR. Dues es trobaven amb la tanca a pesar que una es tornava a subdividir en dos més. La opció creada per evitar aquest problema, que es dirigeix cap a Benagéber passant per Las Nogueras, en la meua opinió s'hauria d'eliminar per poc raonable i per simplificar aquest tram. Finalment s'ha aconseguit que a la tanca es practique un pas, tant en aquest punt com en el d'eixida, o viceversa. Així i tot en arribar a aquest punt es té la sensació d'estar fent alguna cosa incorrecta. S'ha de respectar el dret de pas i la millor forma de normalitzar la situació és fent-lo servir.

En aquest camí trobem una de les portes que tallava el pas i que ara està oberta de bat a bat.
Porta

Tanca

Abans d'esta porta, al camí hem trobat una altra porta tancada amb càrtels que adverteixen que es tracta d'una finca privada. Sols es prohibeix el pas a vehicles de motor i eixir-se del camí però el pas per a caminants és franc. Tan sols hem d'obrir la porta passar i tornar a tancar. Com a l'entrada el pas és franc tan sols s'ha d'obrir i tancar després de passar.