Tempo  2 horas 17 minutos

Fecha de realización junio 2015

1,2
2,4

preto de Geulhem, Limburg (Nederland)

Als je deze route mooi vindt en/of hebt gevolgd, zou ik graag je beoordeling en/of commentaar weten. Alvast bedankt.
If you like this route and/or you followed it, please leave your review and/or comment. Thanx!

Wandelroute door het natuurgebied Ingendael en de Bergse Hei. Dit is een groot natuurontwikkelingsproject in het Beneden-Geuldal tussen Valkenburg en Sint Gerlach in Zuid Limburg. De beide natuurgebieden die als één geheel beheerd worden, zijn eigendom van Stichting het Limburgs Landschap.

Deze route begint bij Hotel Geulzicht, een prima-de-luxe uitvalbasis voor fiets- en wandelroutes in Zuid Limburg. We lopen de Vogelzangweg (de bekende klim van de Brakkeberg met een stijgingspercentage van 14%) af naar beneden en bij Brasserie Brakkeberg slaan we rechts af. Vrijwel direkt slaan we links af door een hek (WYPT "Hek naar grasland") dat toegang geeft tot natuurgebied Ingendael. Normaal grazen hier ook galloway runderen en konikspaarden, maar die schitterden nu door afwezigheid.

Nadat we de Geul voor het eerst oversteken (WYPT "Brug01") volgen we het pad dat langs de tuinen van Chateau Sint Gerlach. Na de tuinen nemen we het eerste smalle pad rechts. Deze volgen we dwars door Ingendael heen (WYPT "Ingendael"). Waar we een pad kruizen volgen we ons pad dat een beetje schuin naar links loopt en uitkomt op een breder pad dat weer uitkomt bij een ander bruggetje over De geul (WYPT "Brug02"). Vlak daarvoor lopen we vlak langs de Geul en is prachtig zichtbaar hoe men hier de rivier de vrije loop laat. Oeververstevigingen zijn hier weg gehaald en De Geul krijgt weer de ruimte om een kronkelende rivier te worden met afkalvende oevers, stroomversnellingen en grindbanken (WYPT "Meanderende Geul").

Ongeveer 140 meter na het bruggetje staat op het kruispunt van een ppar paden tussen de bomen een bijna sprookjesachtig barretje: Tivoli (WYPT). Hier kun je even heerlijk op het terras een drankje nemen en genieten van de omgeving. Aan deze kant van de Geul bevindt zich dus de Bergse Hei: een hellingsbos met een netwerk aan paadjes en een paar voor MTBers heerlijke steile klimmetjes. Wij gaan dus rechts af de Wolfsdriesweg op die vanmaf hier niet toegankelijk is voor auto's maar een pad dat de oever van de Geul volgt.

We willen echter toch wat klimmetetjes maken dus na iets meer dan 100 meter pakken we een klein paadje aan de linker hand (WYPT "Pad links omhoog") dat we een paar honder meter volgen. Dit pad eindigt op de onverharde Houthemmerdelweg die ons weer terug naar het pad langs de Geul leidt. Deze blijven we nu volgen tot we weer bij Brasserie Brakkeberg uitkomen. Let op de kleine groeves die je onderweg tegenkomt, uitgehakt uit de steile mergelwanden aan je linker hand (zie WYPTs "Groeve Het Paradijsbergske" en "Groeve Het Paradijsbergske3"). Ook achter de brasserie bevindt zich een groeve, maar die wordt als opslagruimte gebruikt... Nog even 20 meter bij de Brakkeberg omhoog en we zijn weer bij ons hotel. Een korte maar zeer mooie wandeling door een prachtig natuurgebied!

Meer informatie op de site van Stichting het Limburgs Landschap

- Tijd in beweging: 1 hr 26 min

- Gemiddelde snelheid in beweging: 3,3 km/hr (met kinderen)