Descargar

16 de mayo de 2021

Fecha de realización

mayo 2021
Sé el primero en aplaudir

preto de Navarcles, Catalunya (España)

(Click on the flag above to have the translation in your Language) (Bages) Ruta 1344 el 13/05/2021; 12 km; +200 -200; 4 hores. Excursió organitzada amb el següent itinerari: Navarcles, ruta de les fonts, L’Angle, Cingle de l’Angle, riera de Calders, resclosa Manganell, La Pólvora, Llac de Navarcles. Participants: Josep C, Carles H, Hanny, Jordi I, Narcís, Lluis R i Miquel. Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil. IBP: 35.

FA ANYS: L’any 1871 es va construir fàbrica de pólvora de Jaume Xipoll.

Comencem al poble de Navarcles on, després de fer un cafè, comencem en direcció est per sortir del poble. Passem pel costat de l‘església de Santa Maria. La referència més antiga d'aquesta església romànica és de l'any 1050, en el testament del militar Sunyer de Randulf.
El campanar, que dóna personalitat a la silueta de Navarcles, es va aixecar el 1697 i, poc després, l'església parroquial es va reconstruir sobre l’antiga. L'any 1741 es van instal·lar dues campanes i un rellotge.

Sempre aprofitem algun moment per intercanviar informació del lloc on anem. Durant la Guerra Civil el campanar va ser utilitzat com a torre de control de l'Exèrcit Republicà. Van treure dues de les antigues campanes, que es van fondre per fer-ne material bèl·lic, i es va deixar només la que tocava les hores. L'Església de Santa Maria també es va veure afectada pels canvis de la guerra, ja que va esdevenir un centre d'atenció sanitària per a malalts i refugiats.

Avui fem una ruta coneguda com “de les fonts” i és que pels voltant de Navarcles n’hi ha moltes. Aquesta primera, en l’entorn d’un parc, és la dels Sobreixidors, situada a tocar la riera del mateix nom. Quan es va fer la primera captació d'aigües dels pous del Solervicens, per l'abastament del poble, en aquest indret hi havia un sobreeixidor de l'aigua sobrant. L'aigua continuava canalitzada cap a la xarxa de fonts del poble. Aquest sobreeixidor està documentat el 1899 i es va convertir en font. La font es va refer el 1965.

Ja hem sortit del poble i trobem a l’esquerra una altra font, la Font Nova. El 1897 l'Ajuntament es plantejava l'abastament d'aigua a la part baixa del poble. El 1899 la xarxa ja estava en funcionament i comptava amb tres fonts. Més tard es van construir més fonts a la part alta. I el 1929 es poble comptava ja amb aigua corrent. La Font Nova es nodreix de l'aigua dels pous que hi ha en aquest sector. La font actual data dels anys seixanta i l'aigua que hi raja actualment és una barreja de la font Calda i aigua dels antics pous tractada.

La ruta es transforma en un sender estret, entre la carretera i la riera.

Un bon tram més endavant destaca, mig amagada a l’esquerra, una cabana de pedra seca. L’entorn és verd i agradable.

Hem caminat uns 2,5 km des de l’inici i a l’altra banda de la riera es veu una font. És inaccessible actualment per la gran quantitat... ...

Go to the web www.eoliumtrek.cat