3,7
7,5

preto de Hoenkoop, Utrecht (Nederland)

Let op: In verband met het broedseizoen is een deel van de route niet toegankelijk van

1 APRIL tot 1 JUNI

Het door Wikiloc aangegeven hoogteprofiel klopt niet, want het is een vlakke wandeling!

Avontuurlijke wandeling van 14,9 km. Je loopt de eerste 4,9 kilometer op de grens van de provincies Zuid-Holland en Utrecht. Hoewel de hele route over openbaar toegankelijk wandelgebied loopt, moet je wél over een goede conditie en dito wandelschoenen beschikken want het terrein is nagenoeg overal onverhard en hobbelig. Na langdurige regenval kan de ondergrond hier en daar drassig en dus lastig begaanbaar zijn. Ook zul je een aantal hekken moeten overwinnen, maar dat maakt de route volgens mij alleen maar spannender! Na zo'n 3 uur wandelen kom je precies uit bij restaurant "De Kwakel", geopend van woensdag t/m zondag, waar je heerlijk kunt verpozen.

Details:
*Parkeren aan de Hoenkoopse Rijweg. Beste locatie: kruising Tiendweg
*Feitelijk begint de wandelroute waar de Hoenkoopse Rijweg overgaat in de
Hoenkoopse Buurtweg (links van "de Honaardhoeve")
*Honaardpad: je ziet een lange loopbrug, aan het einde waarvan je links een
pleintje met info tegenkomt, aan de overzijde waarvan de te volgen Schenkelkade
wordt aangegeven; je loopt nu globaal in zuid-oostelijke richting
*De plek waar de Schenkelkade overgaat in de te volgen Schutterskade, ligt
enigszins verborgen: je moet niet de brug over die je direct links ziet, want
rechts bevindt zich nog een brug: 2 x rechts en 1 x links en je bent bij de
brug die toegang geeft tot de (tot het dorpje Polsbroek te volgen)
Schutterskade
*Aan het einde steek je de Slangeweg over, ga door/over het hek direct linksaf
langs het water. Na enkele meters kun je het water over en vervolg je het pad
aan de andere oever in globaal zuid-oostelijke richting
*Na enkele kilometers ga je linksaf en volg je de Cabauwse Jacobsroute in
globaal oostelijke richting
*Na enkele kilometers kom je bij het Kerkepad, dat je linksaf volgt, in
noordelijke richting (rechtsaf gaat richting de kerk in Cabauw, waaraan dit
paadje zijn naam dankt)
*Het Kerkepad eindigt bij de Zuidzijdse weg, waar je rechtsaf en vervolgens de
brug over gaat
*Je staat nu voor Restaurant "De Kwakel"
*Links hiervan wordt op een bordje aangegeven dat je als wandelaar het weiland
door mag
*Je loop door het weiland in noordelijke richting tot je een metalen brug ziet
die het mogelijk maakt om de Benschoppermolenvliet over te steken
*Over deze brug direct linksaf tot je rechts een dammetje tegenkomt dat het
mogelijk maakt om de route aan de andere zijde in dezelfde richting (globaal
westelijk dus) te vervolgen
*Na enkele kilometers kom je de brug tegen die je op de heenweg al zag en die
nu toegang geeft tot de Schenkelkade, richting het beginpunt

Honaardpad

De feitelijke route begint op het Honaardpad, links van de Honaardhoeve. Je gaat zuid-oostelijk, richting Schenkelkade

Schutterskade

Je gaat steeds in zuid-oostelijke richting, rechts Zuid-Holland en links Utrecht
Avituallamiento

Restaurant 'De Kwakel'

Geopend van woensdag t/m zondag
parquing

Parkeren 'Rondje Polsbroek'

Hoewel dit nog ongeveer 800 meter van de route ligt, kunt je hier het beste je auto neerzetten

Schenkelkade

Op het Honaardpad zie je, na de lange loopbrug, links een klein pleintje, waar het begin van de Schenkelkade wordt aangegeven