Tiempo en movimiento  3 horas 8 minutos

Fecha de realización octubre 2019

3,3
6,5

preto de Monestir de Montserrat, Catalunya (España)

SANT SALVADOR DE LES ESPASES, des de l'Estació Inferior de l'Aeri de Montserrat / Estació FGC, a Monistrol de Montserrat, passant pels termes d'Esparreguera i Olesa de Montserrat (Baix Llobregat - Vallès Occidental).

RESUM: Aeri de Montserrat - Camí de la Sal o del Llobregat - Font de la Canya - Resclosa del Cairat - Antic Balneari "La Puda" - Torrent de l'Afrau - Sant Salvador de les Espases - Camí de la Burreta - Trencall a Can Tobella - Coves de Can Tobella - creuar Torrent de Can Tobella - creuar Torrent del Guinardell - Estació FGC - Aeri de Montserrat.

Plàcida caminada amb el Monestir de Montserrat rera nostre a l'anada, i el Monestir de front, a la tornada.

• Anada: Pel CAMÍ DEL LLOBREGAT o CAMÍ DE LA SAL (GR 270), passnt per la Resclosa del Cairat i La Puda fins a Sant Salvador de les Espases.

• Tornada: Pel sender de CAN TOBELLA, desviant-nos a alguna de les 7 coves de Can Tobella.

SANT SALVADOR DE LES ESPASES (413m), o CASTELL DE LES ESPASES o ROCHA DE LA SPAA, és un dels 100 CIMS de la FEEC. Des de lluny, sembla impossible accedir al Turó de Sant Salvador, - l’ermita està “penjada” dalt d’un espadat, envoltada d’altres muntanyes esmolades..., però, malgrat aquesta percepció d'inexpugnable, hi ha diversos camins per arribar a Sant Salvador d’Espases i fer una meravellosa ruta.

Damunt del turó hi ha una capella romànica del s. XIV, i restes del castell del s. X, fortalesa dels antics Comtats Catalans. Dins del refugi actualment trobem una llar de foc i taules.

INICI:
Aparcament de l'Aeri de Montserrat i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Atenció si aparquem a dins el recinte, doncs hi ha una barrera que solen baixar a les 19 hores. També es pot aparcar al costat de la carretera C-55, on aparquen també els autobusos turístics.

RECORREGUT (en sentit anti-horari):
Pal indicador
Enllaç pista ampla rètol "La Puda" GR 270.

El CAMÍ DEL LLOBREGAT (GR 270) va paral.lel al Riu Llobregat. És planer i tupit vegetació, entre via del tren i riu, però amb prou feines veiem l'un o altre si no passa un tren o els arbusts s'obren i podem veure el riu.

FONT DE LA CANYA (a l'altra banda dels FGC és la Font REMERA): Preciosa entapissada de verd, raja natural. El sòl del camí està molt remogut, se m'apareixen un parell de senglars.

RESCLOSA DEL CAIRAT
A prop del Cairat es poden guaitar les restes d'un antic pont andalusí. Precaució amb l'engorjat, hi ha molta alçada.

Seguim per pista forestal, passant pel què crec és una trinxera, projecte de pas ferroviari, i el camí continua paral.lel a la C-55, que es veu penjada al mig de la vall, grandiosa obra d'enginyeria.

Trencall a l'antic BALNEARI "LA PUDA"... aquí se sent olor de sofre! L'edifici, en ruïnes, està ubicat al marge esquerre del riu Llobregat, al terme municipal d'Esparreguera, a prop d’Olesa de Montserrat. Actualment és una Propietat privada, millor no atansar-se.

Observem un pal indicador que assenyala a la paret de la dreta: a “Sant Salvador de les Espases, 1 hora”.

Prenem aquest trencall a Sant Salvador: hi ha unes escales fetes amb troncs. El corriol és pedregós al principi i predomina el romaní i el cirerer d'arboç.

El sender creua el torrent i passa per sobre la via del tren dels FGC. Veiem el túnel del tren i el Balneari de La Puda més enllà. Obviem una bifurcació a la dreta per escales, que van cap a Olesa. Nosaltres continuem recte, paral•lels al TORRENT DE L'AFRAU. Fem un anar -tornar al torrent ("font, que no raja).

Mentre tresquem, albirem al fons, imponent, el turó Sant Salvador de les Espases, amb les AGULLES DEL PETINTÓ o Roques de l´Afrau de Sant Salvador de les Espases al davant.

Arribats a una gran llosa de pedra (a la llosa s'hi pot llegir F.P.), amb el turó de Sant Salvador al davant nostre, continuem recte.

Travessem el torrent de l'Afrau (sec) i pugem pel Torrent de Sant Salvador, per llosa de pedra com si fossin graons. Pel camí anem veient fletxes de color groc, una mica esborrades. Passem al costat de la cova-ermita de la Verge, enreixada.

Al damunt està l’Ermita de Sant Salvador i el “refugi”. La porta de ferro del fons del menjador, amb taules, llar de foc i graelles, ens condueix a un mirador i una font.

Davant de la font, pujant per unes escales arribarem al cim de SANT SALVADOR DE LES ESPASES (413m), des d’on gaudirem d’unes panoràmiques vistes, amb Montserrat just al davant.

Davallem per un camí esglaonat, sota la cresta de roca. Hi ha un pal indicador (“CAMÍ BURRERA”, a l’esquerra o recte) i més endavant una altra bifurcació “Can Tobella”, a l’esquerra o recte.

Prenem el trencall cap a CAN TOBELLA, a l'esquerra.

Anem davallant per un corriol, amb vistes al Tossal Rodó i Massís de Montserrat.

Trencall dreta: deixar pista.

Abans de creuar el Torrent de Can Tobella, prenem un trencall no visible, per localitzar diverses de les COVES DE CAN TOBELLA. (Ull: Sense camí evident i molt tupit de vegetació).

Cova de Can Tobella N°7
Cova de Can Tobella - balmes (no n'estic segura quina de les coves és).

Retornem al corriol, que aviat enllaça amb una pista forestal.

Trencall al SAFAREIG DE CAN TOBELLA i COVES DEL PRIM: obviem (hi ha diverses vivendes, amb gossos, kkes... i ja se m'ha fet fosc).

Vista al Tossal Rodó.

Opció trencall a Via ferrada i cova (obviem).

Estació FGC

Estació Inferior del Funicular Aeri de Montserrat
Fi de la ruta

***
Agraïr a Carlos IM per la seva ruta:
CURIOSITATS:
* COVA Nº7 DE CAN TOBELLA
"És la balma de majors dimensions del conjunt de cavitats. Tota la planta es troba coberta per un bon gruix de sediments argilosos.
Balma d'uns 7 m. de recorregut a Esparreguera
Recorregut: 7 (m.)
Litologia: Travertins
Municipi: Esparreguera
Comarca: Baix Llobregat
Gran Unitat: Serralada Prelitoral
Unitat: Sant Salvador de les Espases - Serra de Rubió.
Situació: Anant per la carretera C-55, d'Olesa de Montserrat a Monistrol, en el quilòmetre 7,100 cal prendre un trencall a la dreta que passa per l'antic balneari de la Puda i seguir la pista -cruïlles amb indicadors- fins arribar a Can Tobella (Can Tovella, al mapa de l'ICC). Passada la darrera casa (Can Benet), a 80 metres i per l'esquerra de la pista surt un corriol ben marcat. Cal seguir-lo uns 500 metres fins a trobar un cingle al mig del torrent. Les coves nº 3, 4, 5, 6 i 7 es troben en una feixa a mitja alçada i molt properes entre si." (Extret d'Espeleoindex).

* COVA Nº1 DE CAN TOBELLA.
Petita cova de 19 m. de recorregut a Esparreguera. Surgència fossilitzada i excavada en travertins holocens, datats en 11000 anys.
Situació: Anant per la carretera C-55, d'Olesa de Montserrat a Monistrol, en el quilòmetre 7,100 cal prendre un trencall a la dreta que passa per l'antic balneari de la Puda i seguir la pista -cruïlles amb indicadors- fins arribar a Can Tobella (Can Tovella, al mapa de l'ICC). Passada la darrera casa (Can Benet), a 80 metres i per l'esquerra de la pista surt un corriol ben marcat. Als 300 metres, un caminet a la dreta creua la llera del torrent per arribar a un petit cingle on fan pràctiques de boulder. A l'extrem S del cingle, pràcticament una damunt de l'altra es troben les coves nº 1 i nº 2 de Can Tobella.
De dimensions regulars a la zona d'entrada, l'alçada del sostre va disminuint progressivament conforme s'avança, fins a fer-se impracticable. En en aquest tram final, a l'esquerra, s'obre una estreta galeria i de curt recorregut." (Extret d'Espeleoindex).

* PRIM, COVA DEL PRIM: Petita cova en tavertins d'uns 25 m. de recorregut a Esparreguera. Per l'estreta boca es penetra a una primera saleta (Sala Morta), la de més alçada de sostre de la cavitat, molt concrecionada i destacant una colada estalagmítica a la part frontal. En l'extrem i a la dreta d'aquesta saleta, s'obre un pas estret arran de terra que porta a una segona saleta (Sala de la Mola), de forma allargada, molt més baixa i amb tot el terra recobert de sediments argilosos. Gairebé al final i a la part esquerra, després de superar un altre pas estret, s'arriba a una tercera i última saleta (Sala de les Mil i Una) també molt concrecionada.
Antiga surgència, avui totalment fossilitzada i que presenta tres boques de sortida, encara que únicament per una es pot penetrar a aquesta petita cavitat.
Es troba excavada en travertins holocènics, molt potents i datats en 11000 anys, que cobreixen les pudingues que, en ser més dures, condicionen els ressalts.
Situació: Can Tobella (Can Tovella, al mapa de l'ICC). Continuar per uns camps al final dels quals, un curt caminet ens porta a la font de Can Tobella. A la llera del torrent, per damunt de la font es troba una cascada inactiva de travertins i d'una vintena de metres d'alta. A l'esquerra d'aquesta cascada i a uns 8 metres amunt es troba la boca de la cova.
Història: Cavitat explorada per primer cop per membres de la SIRE – UEC Olesa de Montserrat a principis de l'any 1965. A principis del 1972, membres dels grups barcelonins SE Gelera i GE Pedraforca fan una campanya de catalogació i estudi del conjunt de cavitats de la zona i també inclouen aquesta cova." ( Extret d'Espeleoindex.com).

* SANT SALVADOR DE LES ESPASES
Sant Salvador o Castell de les Espases o Rocha de la Spaa, tres topònims que parlen del mateix lloc, una construcció fortificada situada dalt d'un espadat, un bastió de defensa i, finalment, una ermita en acció de gràcies. I al voltant de tot plegat, la llegenda mil·lenària que relata una pluja d'espases i de foc en el moment en què cristians i sarraïns s'enfrontaven aquí i allà per fixar els territoris; Ramon Berenguer el Gran per una banda, Al-Mansur per l'altra. D'això fa més de mil anys però el lloc continua, ara amb el nom reconegut de Sant Salvador de les Espases, fixat documentalment per primera vegada el 1274." (Font: www.parroquiaolesa.cat).

" En el turó, es divideixen els municipis d'Olesa de Montserrat, Esparreguera i Vacarisses. Com que és un punt fronterer, la llegenda explica que en aquest lloc va tenir un conflicte entre els musulmans i els cristians. Els musulmans van atacar el castell i els cristians indefensos van demanar ajuda a Déu, el Salvador, del qual els va enviar espases."

* El GR DEL LLOBREGAT és un recorregut lineal que ressegueix el riu Llobregat des de la seva capçalera, a Castellar de n’Hug, enmig de boscos pirinencs, fins al Delta del Llobregat, on el riu troba la Mediterrània. Es tracta d’un recorregut total de 180 km aproximadament, dividit en 9 etapes, i que inclou 9 mapes sencers, sense dificultats tècniques remarcables. Aquesta guia té per objectiu fer descobrir al caminant el patrimoni natural i humà d’uns territoris i paisatges ben diversos, units per diversos fils conductors. El més present de la guia és l’aigua del riu, que acompanya l’excursionista en la pràctica totalitat de la ruta, i que ha esculpit uns paisatges agrestes i espectaculars com les Fonts del Llobregat o el Congost del Cairat sota Montserrat, i d’altres de ben suaus i amables com el meandre de Castellbell o el Delta del Llobregat.

Pkg Aeri de Montserrat

Pal indicador

Enllaç pista ampla rètol La Puda GR 270

Font de la Canya (raja natural)

Preciosa entapissada de verd. Font Remera (a l'altra banda de la via dels FGC)

Resclosa del Cairat

Cova

Coves balmes

Pista

Trencall a Safareig de Can Tobella (obviem)

Vista al Tossal Rodó

Opció trencall a Via ferrada i cova