Tiempo en movimiento  2 horas 17 minutos

Fecha de realización agosto 2019

3,0
6,1

preto de Santes Creus, Catalunya (España)

Una ruta sorprenent. Estic acostumat a veure barraques i marges de pedra seca. M’agraden aquestes construccions, em fan pensar en la quantitat d’hores que s’havien de dedicar a construir-les, algunes d’elles en llocs que semblen quasi impossibles. Avui seria impensable, tota va massa ràpid, ningú entendria que es passin mesos, anys potser, per construir marges amb pedres molt grosses, molt difícils de transportar a llocs inversemblants. A la plana de la Capona no havia de ser complicat de transportar les pedres, al menys era molt més fàcil que al Penedès, i potser per aixó van construir aquelles barraques tant grans. Aquesta, el tamany, ha estat la primera sorpresa: perquè feien aquestes construccions amb tants de metres quadrats de superfície?. La segona sorpresa ha vingut amb la quatitat de barraques en un sector reduït com aquest. Hi ha moments en que pots mirar a dreta o esquerra, cap devant o cap el darrera i a tot arreu en veus. Com s’explica això?. Tant petites eren les propietats o hi havia algún motiu diferent.?
La tercera ha estat el Cossiol d’en Soleta. Es tracta d’una cisterna que recollia i guardava l’aigua de la pluja. Al devant hi ha un cartell explicatiu que n’explica la seva finalitat, però el que sorprén es la seva construcció; per fora es una barraca mês, una barraca gran com quasi totes les de la zona però a dins sembla una una cripta, amb quatre arcs, un en cada direcció. La veus i et preguntes, calia fer-la així?. No tinc resposta a la pregunta però es preciosa.

Explicades les ensacions ara toca parlar de la ruta. La vaig descobrir per casualitat, havia quedat per fer una petita caminada a pocs km de la zona i em vaig plantejar de complementar la jornada amb una altre sortida per aquesta zona, zona que conec poc. Vaig començar a buscar pel Pla de Santa Maria, d’aquí em vaig trobar amb rutes que parlaven de la Ruta de la Capona i finalment vaig veure que també la podia fer des de Sans Creus. Havia tancat el cercle, una ruta d’uns 10 km, que em permetia sortir del Monestir de Santes Creus, en el que no hi havia estat des de feia 10-12 anys, i que passava per una zona de construccions de pedra seca.

La ruta es molt senzilla de fer ja que només té desnivell en el tram que va des de Santes Creus a la zona de la Capona, ( 1 km amb 100 metres de pujada). Després tot es pla. Es important tindre present que hi ha un aparcament habilitat a la zona de les cabanes que permet reduïr moltissim el recorregut ( les guies oficials de la zona parlen d’un recorregut d’uns 2 km, tot i que jo crec que es més llarg. Normalment es camina per pistes en molt bon estat ( només es caminen uns 200 metres per carretera al sortir de Santes Creus) , pel que es pot fer la caminada amb sabates deportives, si es vol.
Fa calor i hi ha poques ombres; per tant es recomanable aprofitar les primeres o últimes hores del dia si es fa a plé estiu.

En resum una ruta cultural, curta, fàcil, que pot fer tothom i que inclou un seguit d’elements arquitectònics que díficilment et poden deixar indiferent.
Información

Tram de carretera a la sirtida de Santes Creus

Intersección

Deixem la carretera per agafar pista a mà dreta

panoramica

Vista del Monestir de Santes Creus des de la llunyania

Ruinas

Vista d’un edifici en ruïnes a sota nostre

Anem en direcció Pla de Santa María pel GR

Ruinas

Comencen a aparèixer el marges de pedra seca

Torreta d’estiu

Està a uns metres del camí. No forma part de la Ruta de la Capona però es una de les moltes que hi ha a la ruta

Barraca a mà dreta

Restes d’ un corral a la Ruta de la Capona

Barraca de Ca l’Augé a la Ruta de la Capona

Barraques i Cossiol de Cal Grauet a la Ruta de la Capona

El cossiol ( cisterna) està mig enrunat.

Marges a la Ruta de la Capona

Mas de la Capona

Información

Barraques arreu

Miris a on miris d’aquesta zona hi veuràs barraques. Algunes formen part de la Ruta de la Capona, altres no, però n’hi ha moltes
parquing

Parking.

Aquí hi ha un bon espai per aparcar-hi el cotxe i poguer fer la Ruta de la Capona en format passeig, d’uns dos km. Hi ha un cartell explicatiu de la ruta i de les seves construccions més significatives.
Edificio de interés

A la guia de la Ruta de la Capona surt com Barraca de dues estances.

Una altre barraca

Barraques a la meva esquerra, la segona amb dues entrades.

Edificio de interés

Barraca a la meva esquerra

Barraques a la meva dreta

Arquitectura religiosa

Monestir de Santes Creus

Tornant a Santes Creus

Creu de terme d’Aiguamúrcia, entrant a Santes Creus

Creu que ha vonegut diferents unicacions i que ara es troba a tocar del pont d’origen medieval que dòna entrada a Santes Creus. La datació de la creu es difícil perquè té elements dels segles XIV, XVI, i XVII