3,7
7,5

Vista 30 veces, descargada 3 veces

preto de Kadirleryakası, Antalya (Türkiye)

Boğazcık çıkışı orjinal rota patikadan çıkıyor ancak patika çarşak, aşırı taşlık olduğundan aşırı efor sarfettiriyor bu nedenle benim haritamda hemen yakınındaki toprak yol rotası kullanılmıştır.

Aperlai inişide patika taşlık olduğundan zorlayıcı.

Rota ortasındaki Boğazcık köyünde herkesin kullanımına açık soğuk su sebili bulunmaktadır.

Boğazcık'ta bakkal yok.

Rota sonu Aperlai'deki Purple House adlı işletmede içeçek satışı var ancak benim yürüdüğüm sırada (2020 Temmuz) Korona virüs nedeniyle kapalıydı. Buradan rota üzerinde 1 km daha ilerideki Yörük Ramazan Restoran yada yanındaki Aperlae Restoran ve pansiyondan da su alabilirsiniz.

Konaklama için Purple House ya da Aperlae Pansiyon kullanılabilir. Serbest kamp alanları haritamda işaretli. Ayrıca bu pansiyonların ve restoranların bahçelerinde de kamp kurulabilir.

Aperlai'ye kara ulaşımı bulunmamaktadır. Sadece tekne ile ve yaya olarak gelinebilmektedir.

Aperlai Antik Kenti

Kekova bölgesinde, Sıçak Yarımadası'nda, uzun ve dar bir koyun başlangıcında yer alan Aperlai, küçük boyutlu bir Likya liman kentidir. Bölgede ele geçen yazıtlara göre kent, İ.Ö. 4. yy’ın sonlarında kurulmuş ve 7. yy’a kadar iskan görmüştür. Deniz kenarında yamaca kurulmuş kent M.S.141 yılındaki depremde tahrip olmuş, kıyı yapıları kısmen ya da tamamen su altında kalmıştır. Kent, Roma Dönemi'nde, Rhodiapolisli Opramoas’ın da yardımlarıyla tekrar yapılanmaya çalışsa da 240 ve 530 yıllarındaki depremlerden sonra önemini kaybetmiş; 7. yy’daki Arap akınlarından sonra terk edilmiştir.

Klasik Çağ sikkelerinde adı Aprll, Bizans piskopos listelerinde Aprillai olarak geçen kentin anlamının “Akar Boğaz” anlamına geldiği söylenmektedir. Likya Birliği'nde Apollonia, İsinda ve Simena ile oluşturduğu birliğin başı olarak temsil edilmiştir. Tüm kenti çevreleyen kalelerle desteklenmiş surlar içinde yaklaşık 1000 kişinin yaşadığı tahmin edilen bir yerleşimdir.

Kalıntılar denize doğru inen tepenin eteklerinde, körfezin kuzey tarafındadır. Bunlar arasında, sahilden başlayıp tepedeki küçük akropolde birleşen çift sıralı savunma duvarı, hala ayırt edilebilir nitelikteki kule ve kapı kalıntılarıyla lahit ve mezarlar, günümüze gelebilmiş örneklerdir.

En erken kalıntı, kuzeydeki Helenistik Dönem'e ait gözetleme kulesidir. Kentte Tiberius ve karısı Livia için imparator kültü oluşturulmuştur. Bizans Dönemi'nde yerleşimin önemini koruduğu, kentteki 4 kilisenin varlığından anlaşılmaktadır.

Surların içinde kalan alan, yoğun şekilde yerleşim görmüştür. Biri şehir içinde sahilde, diğeri sur dışında yine sahilde iki Roma Hamamı; yukarı ve aşağı şehirde olmak üzere iki kilise; çoğu yazıtlı, Roma Dönemi seksenin üzerinde lahit, önemli yapı kalıntılarıdır. Aperlai’de de Andriake’de olduğu gibi en değerli mor boyanın elde edildiği murex işlikleri ve depoları bulunmaktadır.

Aperlai kentinin güneyinde kalan mendireği, liman yapıları, kente ait birçok yapı, kent surları ve bir kilise ile şapel, depremler sonucu kademeli olarak su altında kalmıştır.

Apollonia Mini Antik Kenti

Küçük bir tepe üzerinde yer alan kentin adının Likya’nın baş Tanrısı Apollon’dan geldiği tahmin edilmektedir. Likya Birliği'nde Simena, Aperlai ve İsinda’nın içinde bulunduğu, liderliğini Aperlai’nin yaptığı birlikle temsil edilmiştir.

Kentin günümüze ulaşabilmiş kalıntılardan, İ.Ö. 5. yüzyıldan 5. yüzyıla kadar, en azından bin yıllık aktif yaşamı içinde Likya, Helenistik, Roma ve Bizans dönemlerinin yer aldığı anlaşılmaktadır. Roma Dönemi'nde Apollonia’nın önemi, Aperlai’nin gelişmesi ve nüfusun bu kente kaymasıyla azalmıştır.

Şehrin kurulduğu ince ve uzun dikdörtgen formlu kayalığın batı yamacı surlarla korunmuştur. Klasik Dönem akropolü, yerleşimin doğusunda, kayalık tepe üzerindedir. Sonradan Bizans Kalesi olan kalenin batısında Helenistik Dönem'e ait 10 basamağı görülen bir tiyatro, anıtsal Heroon, 80 yılına tarihlendirilen küçük bir hamamın oluşturduğu merkez yer almaktadır. Bu merkez, Bizans Dönemi'nde de değişmemiş, kiliseler de burada yapılmıştır.

Akropolün batı, güney ve doğu tarafları genellikle kayalık ve sarptır. Kuzeydoğudan kente ulaşan yol boyunca lahit ve dikme mezarların yer aldığı nekropolden geçilmektedir.

Apollonia Nekropolü, günümüze kalabilmiş değişik tipik mezar mimarileri ile Likya kentleri arasında özel bir konuma sahiptir. Mezarlar, İ.Ö. 6. yüzyılın yöresel payeli mezarları ve kaya mezarlarından, Roma Dönemi'nin Heroon ve lahitlerine kadar değişiklik göstermektedir. Likya’nın en özgün mezar türü olan Klasik Dönem dikme mezarlarının yoğunluğu, Klasik Dönem'de kentin önemli ve ayrıcalıklı olduğunu göstermektedir.
fuente

Çeşme

Üzümlü İskelesi

Intersección

Orjinal yol düz gidiyor ancak bu çıkış patikaları çok taşlı olduğundan aşırı efor sarfettiriyor. O nedenle soldaki toprak yoldan devam edin. Toprak yol yokuş bitişinden orjinal rota ile birleşiyor.
árbol

Keçiboynuzu ağaçları

Ruinas

tarihi sarnıç (yağmur suyu oluğu mevcut)

Likya yolu levhası ve asfalta giriş

Bu çeşmeyi kullanma köy içinde soğuk su sebili var

fuente

Soğuk su sebili

Çardak kamp alanı

Likya yolu levhası

Caisleán

Antik Yapı (savunma kulesi)

Antik Yapı

Antik kalıntı

Intersección

Asfalttan sağa patikaya iniş

Taşlık dik iniş (400 m) patikasının başlangıcı

Taşlık dik iniş patikanı başlangıcı
panoramica

uzakta sağda Asar (Aperlai) koyu görünümü solda üçağız koyu

uzakta sağda Aperlai koyu görünümü solda üçağız koyu
Ruinas

Antik yapı (sarnıç olabilir)

Caisleán

Sağda Aperlai kalesi surları

Bu koy sağda geride akdenizle birleşiyor. Üçağız yönü gibi çıkışı adalarla kapalı değil.